واشنگتن پست گزارش داد، رقه سوریه؛ این شهر ویرانه و ترسناک زمانی پایتخت خلافت خودخوانده داعش و آهن‌ربای جذب شبه‌نظامیان خارجی از سراسر جهان بود. اکنون این شهر در قلب جدیدترین تعهد ایالات متحده در یک جنگ دیگر در خاورمیانه قرار دارد.

سه سال پیش آمریکا چندین هزار نیرو به منظور کمک به نبرد کردهای سوریه علیه داعش به سوریه اعزام کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مارس گفت این نیروها به محض پیروزی در نبرد به کشورشان بازگردانده می‌شوند و فشار نظامی برای بیرون راندن داعش از آخرین پایگاه در این شهر آغاز شد. با این حال ماه سپتامبر دولت با تغییر رویه اعلام کرد این نیروها تا زمان حل و فصل جنگ سوریه و با یک ماموریت جدید در سوریه می‌مانند؛ ماموریتی با عنوان "سنگری مقابل توسعه نفوذ ایران."

تصمیم جدید، شاید نیروهای آمریکایی را به مدت نامحدود در منطقه‌ای که یک سوم سوریه را در بر گرفته و تقریبا هم سایز ایالت لوئیزیانا می‌شود، گرفتار می‌کند. پنتاگون تعداد دقیق نیروهای مستقر در شرق را اعلام نکرده است. به صورت رسمی، تعداد آنها ۵۰۳ تن است اما اوایل امسال یک مقام گفت که شمار واقعی نیروها نزدیک به ۴۰۰۰ نیرو است. اکثر آنها نیروهای عملیات‌های ویژه و چندان در دید نیستند. خودرو و کامیون‌های آنها گاها در امتداد جاده‌های بیابانی خالی، سر و صدایی به راه می‌اندازد اما به ندرت می‌توان سربازان آمریکایی را در شهرها و روستاها دید.

ماموریت جدید آمریکا سوالات جدیدی را درباره نقش آنها و اینکه آیا حضورشان خطر وقوع درگیری‌ها و شورش‌های بیشتری به همراه می‌آورد یا خیر به وجود آورده است. این منطقه با قدرت‌هایی محاصره‌ شده‌اند که هر دو با حضور آمریکا و تمایلات کردها که اکنون بر مناطق عمدتا عرب‌نشین هم کنترل دارند، مخالف هستند. نشانه‌هایی از تلاش داعش برای گروه‌بندی مجدد و افزایش نارضایتی‌ها درون جامعه عرب از تهدید قریب‌الوقوعی حکایت دارد.

با این حال تداوم حضور نیروهای آمریکایی در آنجا هم خطراتی به همراه داد و این چالش‌ها اکنون هم شروع به ظهور کرده است. تهدید ماه گذشته ترکیه به حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه آمریکا را وادار کرد تا در امتداد این مرز با ترکیه که نیروها و تانک‌هایش را به آنجا کشانده است، گشت‌زنی کند. از نظر ترکیه، شبه نظامیان کرد سوری نیز سازمانی تروریستی هستند و با پ.ک.ک در ارتباط هستند. آنکارا نگران است که با قدرت گرفتن این گروه در سوریه تبعاتی متوجه ترکیه شود. نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان نیابتی در جنوب و غرب مناسباتشان را با قبایل محلی افزایش داده‌اند و اعلام تعهد آمریکا برای مقابله با آنها احتمالا موجب تحکیم مناسبات آنها شود.

همچنین این ظن وجود دارد که هر کدام از قدرت‌های منطقه‌ای مخالف حضور آمریکا و خودمختاری کردها احتمالا از طریق یافتن متحدانی میان عرب‌های ناراضی که تمایلی ندارد برای بلندمدت زیر سلطه کردها باشند، برای بی‌ثبات کردن منطقه اقدام کنند. نیروهای کرد به دنبال شریک کردن عرب‌ها در تجربه حکومتداری خود بوده‌اند اما سلطه آنها در هر سطحی که باشد باز مایه نارضایتی عرب‌هاست.

مقام‌های آمریکایی امید دارند که حضور آمریکا در مذاکرات حل و فصل نهایی جنگ سوریه اثرگذار باشد اما چشم‌انداز چنین سازشی وجود ندارد و ممکن است اصلا هم به وجود نیاید. بشار اسد بر ناآرامی‌های مناطق دیگر سوریه پیروز شده است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی برای امتیازدهی در او نیست. توقعی که در میان بسیاری از سکنه، کردها و عرب‌ها شباهت دارد، این است که دولت سوریه در نهایت بر این منطقه وسیع که کردها آن را با کمک آمریکا از داعش بازپس گرفتند، کنترل می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.