سید عباس صالحی با تشریح اقدامات این وزارتخانه در ایام اربعین و بعد از آن اظهار کرد: رویکردها در این موضوع توسط رهبر معظم انقلاب، دولت و مجموعه سیاست گذاران فرهنگی تنظیم شده است، مبنی بر این که راهپیمایی و زیارت اربعین باید ماهیت مردمی خود را حفظ کند و دولت نقش تسهیل گری و کمتر تصدی گری داشته باشد و ما بتوانیم فرهنگ و حرمت کشور میزبان را حفظ کنیم.

او با بیان این که باید از فرصت راهپیمایی اربعین حداکثر بهره برداری را داشته باشیم به تشریح اقدامات این وزارتخانه در این راهپیمایی بزرگ پرداخت.

صالحی، چاپ و توزیع دو میلیون کتاب راهنمای زائر در سال های ٩٦ و ٩٧، حضور سه هزار مبلغ (مبلغان داوطلب)، تهیه و تولید کلیپ‌های آموزشی در شبکه‌های اجتماعی، ساماندهی بیش از ١٠٠ موکب سازمان اوقاف و امور خیریه که از لحاظ مادی و معنوی نیازهای زائران را توجه داشته از مهم ترین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راهپیمایی اربعین امسال ذکر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این موکب‌ها فرصت‌هایی را فراهم کردند که زائران بتوانند در داخل ایران، پایانه‌های مرزی و داخل خاک عراق بهره مند شوند.

او بیان کرد: ما نمایشگاه‌ها و اجراهای نمایشی در پایانه‌های مرزی برای استفاده زائران در سال گذشته و امسال برگزار کردیم از جمله سینما سیار که در پایانه مرزی مستقر شد تا فیلم‌های متناسب با شرایط معنوی اربعین ارائه کند.

صالحی افزود: در طول مسیر راهپیمایی نمایشنامه‌ها و آیین‌های نمایشی توسط هنرمندان اجرا شد، ٢٠ گروه از مربیان کودک و نوجوان با ٣٠ هزار بسته در فضاهای پایانه‌ها و عراق امور فرهنگی و معنوی را برای کودکان و نوجوانان که همراه با خانواده حرکت می کردند، ارائه کردند و ٩٠ قاری ممتاز با بیش از ١٣٠٠ برنامه در فضای عراق کار می‌کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ٤٠ نوحه و موسیقی متناسب با فضای اربعین تولید شد، ١٢٠ سخنران و ١٤٠٠ مراسم سخنرانی در ایام اربعین برگزار شد، پیوست فرهنگی برای همه موکب‌ها ابلاغ و ارسال شد.

او یادآور شد: با آسیب شناسی که از سال‌های گذشته اتفاق افتاده این پیوست‌های فرهنگی آسیب‌هایی که در موکب‌ها اتفاق می‌افتد را به حداقل می رساند.

صالحی بیان کرد: برنامه‌های از این قبیل با این نگاه بوده است که ایام زیارت اربعین در داخل ایران و خارج از ایران فضای مناسبی داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: امسال یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر در سامانه سماح اربعین ثبت نام کردند و حجم زوار حجم قابل توجهی بود، اما حرکت‌هایی با این نگاه انجام شد تا از فضای زیارت برای ارتقای فرهنگی استفاده کنیم.

او اضافه کرد: ما پس از مراسم اربعین حسینی برنامه‌های فرهنگی متعددی برای فضای فرهنگی اربعین برگزار کردیم، بیش از ٢٠ عنوان کتاب در موضوع اربعین با نگاه داستانی، شعر و دلنوشته چاپ شده، سوگواره عبرات با موضوع اربعین در سال ٩٦ و ٩٧ برگزار شد و هفت جلد آثار منتخب این سوگواره چاپ شده است.

صالحی گفت: جشنواره فیلم و عکس اربعین با عنوان مسیر عشق بیش از سه هزار و ٥٠٠ اثر داشته است، نمایشگاهی از هنرهای تجسمی از اربعین برگزار شده است، مسابقه بین المللی فیلم مستند با عنوان مهر محرم برگزار شده است که این مسابقه آثار قابل توجهی را ارائه کرده است. در ایام زیارت اربعین و بعد از آن باید نگاه و فضای فرهنگی اربعین را منتقل کنیم و در این راستا پیش می رویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از وظایف این وزارتخانه را مستندسازی موضوع اربعین ذکر کرد که در این باره ٣٠ فیلم مستند و دو فیلم کوتاه ساخته شد.

او با بیان این که حمایت از تولید فیلم سینمایی ناشناس در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در سال ٩٦ و ٩٧ از حدود ٥٠٠ نویسنده با موضوع اربعین حمایت ویژه شده است، ضمن این که با همین نگاه هم کتابی با عنوان روایت پیاده‌روی اربعین با اسلوب خاصی توسط ٢٠ نویسنده که یکی از آنها پاکستانی بوده نوشته شده است.

صالحی گفت: حمایت از خبرنگاران خارجی برای حضور در اربعین منجر به تهیه گزارش‌های مختلف و انتقال مفاهیم اربعین شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم‌اندیشی نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام از ١٤ کشور جهان در ایام اربعین در کربلا برگزار شد، ضمن این که در خصوص دیپلماسی فرهنگی بر مبنای اربعین بین ایران و عراق رایزنی‌های خوبی با دانشگاه کربلا صورت گرفته است اما باید زیرساخت‌های حوزه اربعین در تمامی بخش‌ها توسعه یابد.

او اظهار کرد: سامانه پنج زبانه اربعین و کتابخانه تخصصی اسناد این امر راه‌اندازی شده است، همچنین بانک اطلاعات اربعین بر اساس اطلاعات موکب‌های خصوصی و عمومی تنظیم شد، ضمن این که سند شورای فرهنگ عمومی درباره اربعین هم تهیه شد.

او اضافه کرد: باید فرصت لازم را در خصوص حداکثر استفاده از فرهنگ دینی و معرفتی و اجتماعی با موضوع اربعین داشته و به کار گیریم. با هم افزایی و همکاری‌های نهادهای عمومی و همچنین حمایت‌های حداکثری مردم فرصت لازم از اربعین به عمل آمده و ارتقا یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.