سید جلال ملکی با بیان اینکه خوشحالم که هر روز به سمت نهادینه شدن ایمنی می‌رویم، گفت: طبق مطالعاتی که انجام دادم چهارمین عاملی که در حوادث تلفات می‌دهد حوادث ناشی از سوختگی است. سوختگی جزو ۱۵ علت مرگ و میر کودکان و بسیار پر هزینه است. به نظر من دردآور ترین و زجرآورترین نوع مرگ مربوط به سوختگی است و اگر فردی در اثر سوختگی جان خود را از دست ندهد تا آخر عمر باید با درد و معلولیت ناشی از آن زندگی کند. بارها شاهد این بودیم که سوختگی بار روانی را نیز به جامعه تحمیل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای نهادینه شدن فرهنگ ایمنی همه ما تلاش کنیم، گفت: در این زمینه رسانه‌ها نقش بسیار موثری دارند وما  باید نگاهمان را اصلاح کنیم. فرهنگسازی و پیشگیری از سوختگی در مقابل هزینه‌های بعد از حادثه خیلی کم هزینه تر است. برای مثال اگر مادری بداند اتوی در برق را روی زمین کنار کودکش نگذارد و یا بسیاری از اقدامات خطرناکی از این قبیل را انجام ندهند در بسیاری از حوادث سوختگی پیشگیری می‌شود. در آستانه شب چهارشنبه سوری هستیم و باید از همین الان فرهنگسازی‌های لازم را انجام دهیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: حوادث از یک بخش کوچک شروع می‌شود و منجر به حادثه‌های عظیم می‌شود. ساختمان‌هایی که بیش از ۶ طبقه دارند برای گرفتن تاییدیه ایمنی به ما ارجاع داده می‌شوند و آمار آتش سوزی در این ساختمان‌ها که از ما تاییدیه گرفتند کمتر از ۹ درصد شده است اما ممکن است سال بعد همان ساختمان‌ها به جرگه ساختمان‌های ناایمن بپیوندند چرا که برگه تاییدیه باید سالیانه تمدید شود و این ساختمان‌ها برای تاییدیه سال بعد سهل انگاری کرده و به دلیل هزینه به ما مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: در رابطه با ساختمان‌های زیر شش طبقه و ارجاع آنها برای دریافت تاییدیه بحث‌هایی شده و امیدواریم تا ماه‌های آینده نیز برای این ساختمان‌ها این اتفاق بیفتد.

ملکی درباره هزینه تاییدیه مجدد گفت: تاییدیه مجدد هزینه کمتر از تاییدیه اولیه دارد. چرا که در تاییدیه اولیه باید دستگاه‌ها در ساختمان نصب شود اما در تاییدیه مجدد دستگاه‌ها نصب است. بسیاری از افراد برای همین هزینه اندک به ما مراجعه نمی‌کنند و باعث می‌شوند ساختمانی که در سال قبل تاییدیه داشته و ایمنی بوده به جرگه ساختمان ناایمن بپیوندد. آنها بر این باورند که چون در یک سال گذشته برای ساختمان اتفاقی نیفتاده دیگر اتفاقی نخواهد افتاد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: باید به جرأت بگویم که هیچ ساختمان ایمنی در کشور وجود ندارد چرا که اگر ساکنان ساختمان مسائل ایمنی را رعایت نکنند آن ساختمان با وجود ایمن بودن ناایمن می‌شود.

وی افزود: در یکی دو سال اخیر با تعامل خوبی که با دستگاه قضایی و ورود دادستان و همکاری شورای شهر و شهرداری شاهد بودیم، چندین پاساژ ناایمنی دستور تخریب گرفت. این کافی نیست و بیشتر از این به این همکاری‌ها نیاز داریم ولی برای شروع بسیار خوب است. یک جاهایی نقص قانون داریم که باید اصلاح شود. در همین راستا اخطارهای آتش نشانی قدرت اجرایی ندارند. در یکی دو سال اخیر چون دستگاه قضا از ما حمایت می‌کند وضعیت بهتر شده است و تعداد ساختمان‌های مراجعه کننده به ما بیشتر شده است اما تا قبل از این این موضوع قابل اهمیت نبوده است. برای این مسائل نیز باید قانون گذاری شود. چرا که درباره این مسائل قانون شفاف نیست و قانون‌هایی که وجود دارد الزامات کافی را ندارند. در حال حاضر بازنگری‌هایی صورت می‌گیرد و دستگاه قضایی از آن حمایت می‌کند و کارشناسان آتش نشانی نیز از ساختمان‌ها بازدید کرده و در صورت عدم ایمن بودن به آنها اخطار می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.