«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که از ابتدای وقوع حادثه قتل خاشقچی در ۲ اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان در ترکیه سعی دارد اتهامی متوجه بن سلمان و کشورش به عنوان متحد آمریکا نشود و توافق های اقتصادی و مالی که ترامپ روی انها حساب کرده است خدشه ای نبیند با اقدامات ولیعهد جوان رنگ آرامش را به خود نمی بیند و از هر سو ضربه می خورد.

سنای آمریکا ولیعهد سعودی را در قتل خاشقچی روزنامه نگار و منتقد خاندان سعودی مسئول دانست. طرح پیشنهادی جدید مبنی بر معرفی ولیعهد سعوی به عنوان مسئول قتل وی روز جمعه به تصویب نمایندگان مجلس سنای آمریکا رسید.

این پیش نویس از سوی باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ارائه گردید. یکی از موارد مشمول این طرح پیشنهادی قطع حمایت آمریکا از عملیات نظامی ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان به دلیل نقش آن در تشدید بحران انسانی در یمن و محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ است. این در حالی است که در سه سال و نیم گذشته بن سلمان مسئول اتاق این عملیات بوده است.

در گزارش سیا نیز، «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره پرونده قتل خاشقچی و نقش بن سلمان در آن اعلام کرد بیش از گذشته به این یقین رسیده‌ که بن سلمان در قتل خاشقجی دست داشته است.

از سوی دیگر رسانه های آمریکایی نیز به سکوت دولت ترامپ و عدم موضع گیری در ارتباط با عربستان واکنش های گسترده ای داشتند.

شبکه خبری «سی ان ان» اعلام کرد رئیس جمهور با آسا نگیری در قبال اقدام عربستان در قتل خاشقچی، پیام تکان دهنده ای را درباره چگونگی عملکرد آمریکا در جهان ارسال کرد.

این شبکه اضافه کرد که ترامپ با خودداری از قطع رابطه با بن سلمان بر سر قتل این روزنامه نگار به شکل موثری به افراد مستبد در جهان گفت که اگر در کنار او باشند، واشنگتن چشم خود را بر روی چنین موارد تخطی از ارزش های سنتی آمریکا خواهد بست. مهم تر از این، ترامپ با تاکید بر «میلیاردها» دلار سرمایه گذاری عربستان در آمریکا به وضوح عنوان کرد که همه اصولی که نسل های مختلف در آمریکا به آن مباهات کرده اند، فروشی است.

خاشقچی دوم اکتبر (دهم مهر) در حالی که برای دریافت مدارک مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود، توسط عوامل سعودی کشته شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.