«فرهاد دژپسند» امروز (یکشنبه) در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل اتاق اظهار داشت: دولت بسته ای ارزی را در ابتدای امسال تدوین کرد که این دیکته، غلط هایی داشت؛ تغییراتی روی این بسته ارزی اعمال شد که ثمره مشورت با بخش خصوصی بود.

وی بیان کرد: من در مورد نرخ ارز کمتر حرف می زنم اما این نکته را تاکید می کنم که ثبات بازار ارز از خیلی مباحث دیگر مهمتر است؛ به خصوص اینکه صادرات ما واردات پایه است؛ اگر ثبات را در بازار ارز ایجاد کنیم، همه از فواید آن بهره مند می شویم.

عضو کابینه دولت دوازدهم، بهبود بازار ارز را ثمره همفکری و مشارکت با بخش خصوصی دانست و گفت: بخش خصوصی در شرایط عادی همراه دولت و در شرایط تحریم، فوروارد (پیش رو) دولت و اقتصاد کشور به حساب می آید.

وی افزود: با مشارکت بخش خصوصی می توان از موانع بسیاری که در دنیا با آن مواجه ایم، عبور کنیم. «اتفاقاً احتیاج داریم که بخش خصوصی به یاری دولت و اقتصاد کشور بشتابد.»

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه به مشورت با بخش خصوصی اعتقاد داریم، اظهار داشت: برای تسهیل ارتباط ها با چین، با اتاق مشترک دو کشور جلسه مفصلی داشتیم و به دنبال آن، اکنون فرصت خوبی ایجاد شده و امیدواریم ارتباط ایران و چین بیش از گذشته توسعه یابد.

دژپسند اظهار داشت: با تغییرات مستمر در سیاست های اقتصادی قطعا سود نمی بریم؛ همه را در موضع چهار راه چه کنم قرار می دهیم؛ بنابر این، باید به این سمت حرکت کنیم که تصمیم ها خوب کار شده و قوام داشته باشد اما اگر تصمیمی به قانون تبدیل شد، همه از آن حمایت کنیم.

وزیر اقتصاد، اضافه کرد: بخش خصوصی باید بداند در چه ریلی باید حرکت کند؛ اگر این ریل پرنوسان باشد بخش خصوصی نمی تواند در آن حرکت کند؛ این باید در تعامل دوسویه و دوجانبه صورت بگیرد.

وی با اشاره به موقعیت ایران در جهان از نظر شاخص فضای کسب و کار، گفت: فضای کسب و کار در سالهای گذشته از رتبه ۱۵۲ به ۱۱۸ رسیده بود اما اکنون دوباره در حال بازگشت به شرایط قبلی هستیم.

دژپسند از فعالان بخش خصوصی خواست نظارت مشورتی خود را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه کنند.

وزیر اقتصاد افزود: بخش خصوصی می تواند در کوچک کردن دولت، کمک کند؛ باید توجه داشته باشیم که برخی واگذاری ها به چالش تبدیل شده است؛ به همین دلیل ما تعدادی از خصوصی سازی ها را متوقف کردیم.

این عضو هیات واگذاری افزود: در واگذاری ها، فقط شرکت های دولتی مطرح نیست بلکه بانک اموال بانکی هم مطرح است و می خواهیم این اقدام را بدون پیامدهای اجتماعی انجام دهیم.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی به ما بگوید این واگذاری ها را چگونه انجام دهیم که هم افزایش کارایی داشته باشد و هم به بحران های اجتماعی منجر نشود.

دژپسند با تاکید بر اینکه در خصوصی سازی بحث اهلیت مورد تاکید است، گفت: بخش خصوصی می تواند با بکارگیری روش های مختلفی از جمله تشکیل کنسرسیوم، به این موضوع ورود پیدا کند و بنگاه ها را در اختیار بگیرد.

وی در مورد فعالیت های گمرکات کشور گفت: گمرک باید برای واردات مواد اولیه، قطعات یدکی و کالاهای سرمایه ای فرش قرمز پهن کند اما برای واردات غیرقانونی چشم عقاب داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.