روزنامه عکاض در شماره امروز (سه‌شنبه) خود با اشاره به آنچه آن را «نه»های پنج‌گانه ریاض به بیانیه مجلس سنای آمریکا در مقصر دانستن ولیعهد عربستان در ماجرای قتل خاشقجی توصیف کرده، نوشت: دولت عربستان دخالت در امور داخلی، تعرض به رهبری‌اش، تجاوز به حاکمیت و جایگاهش، تحت تاثیر قرار دادن نقش منطقه‌ای و بین‌المللی و خارج کردن پرونده خاشقجی از روند قضایی‌اش در داخل عربستان را نمی‌پذیرد.

 

در این حال وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد مدعی شد آنچه که برای جمال خاشقی روی داد (بدون ذکر این مطلب که این جنایت در یکی از ساختمان‌های متعلق به وزارتخانه و در مقابل چشمان کارمندان وزارت خارجه سعودی در استانبول رخ داده) بیانگر رویکرد پادشاهی و سیاست‌های موسسات آن نیست.

 

عربستان همچنین با بسیج شماری از ساختارهای تحت امر و وابسته خود همچون پارلمان عربی، سازمان همکاری اسلامی و شماری از مفتی‌های سعودی و سیاستمداران همسو سعی در واکنش به موضع سنای آمریکا دارد.

 

گفتنی است مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس قطعنامه ای را تصویب کرده که در آن بن سلمان مسئول قتل خاشقجی معرفی می‌شود. به گفته مخالفان سعودی، عربستان با وجود آنکه ادعا می‌کند دادستانی این کشور ۱۱ نفر از عاملان این جنایت را بازداشت و تفهیم اتهام کرده و خواهان اعدام ۵ نفر از آنها شده، اما مهمترین و معروف‌ترین آنها آزادانه به فعالیت‌های خود ادامه داده و حتی سر کار خود حاضر می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.