مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان و رئیس دوفاکتوی این منطقه با برت مک‌گورک، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش دیدار کرد.

به نقل از خبرگزاری رووداو، در بیانیه صادره از دفتر بارزانی آمده است،‌ وی در این نشست که در اربیل برگزار شد،  نسبت به آینده کردهای سوریه ابراز نگرانی کرده و درباره چگونگی بررسی مشکلات و مقابله با چالش‌های آنها پیشنهاداتی ارائه کرده است.

در این دیدار که هیئت همراه مک‌گورک یعنی سفیر آمریکا در عراق، مشاور نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف بین‌المللی و سرکنسول آمریکا در اربیل حضور داشتند، متغیرات سیاسی و امنیتی، وضعیت میدانی مبارزه با داعش در سوریه و استراتژی کشورشان درخصوص سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

براساس بیانیه مذکور، در این نشست پیرامون وضعیت سیاسی عراق و منطقه، معادلات سیاسی در روند سیاسی عراق و اقدامات تکمیلی تشکیل دولت جدید عراق نیز بحث و تبادل نظر شد.

همچنین ایالات متحده از ورود یگان‌های نیروهای "پیشمرگ روژاوا" به خاک سوریه ضمن هماهنگی با واشنگتن و با اطلاع نیروهای سوریه دموکراتیک خبر داد.

جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گفت، این نیروها برای کمک به توسعه امنیت وارد سوریه شدند.

برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی درباره ورود نیروی کرد سوری تحت امر بارزانی موسوم به "پیشمرگ روژاوا" به شمال سوریه در چارچوب ابتکارعمل آمریکا برای کاهش تنش میان نیروهای سوریه دموکراتیک و ترکیه منتشر کرده‌اند.

این تحولات همزمان با تهدیدهای ترکیه درباره آغاز عملیات نظامی گسترده علیه نیروهای سوریه دموکراتیک در مناطق تحت کنترل خود از شمال سوریه صورت می گیرد.

نیروهای "پیشمرگ روژاوا" کردهای سوری جدا شده از ارتش سوریه و کردهای سوری داوطلب هستند که توسط نیروهای پیشمرگ در اقلیم کردستان آموزش دیده‌اند. این نیروها که تحت امر مسعود بارزانی هستند، روابط بهتری با ترکیه دارند و آنکارا آنها را گزینه بهتری برای جایگزینی یگان‌های مدافع خلق کرد و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه می‌داند که هر دو را تروریستی و همپیمان پ.ک.ک به حساب می‌آورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.