وال استریت ژورنال روز سه شنبه به وقت محلی در یادداشتی با استناد به منابعی که آنان را آگاه خواند، نوشت: تلاش آمریکا برای ایجاد روابط مستحکم تر میان عربستان و اسرائیل پس از دست داشتن ولیعهد سعودی برای قتل روزنامه نگار منتقد که از سوی دو معاون بن سلمان انجام شده است، موجب شد که این اقدام واشنگتن با شکست روبرو شود.

این روزنامه ادامه داد: سعود القحطانی مشاور پیشین دربار سلطنتی سعودی و مشاور ولیعهد و «احمد عسیری» سخنگوی پیشین ائتلاف عربی و معاون پیشین سرویس امنیتی و اطلاعات عربستان نقش های محوری در پشت پرده میان ریاض و تل آویو بازی کرده اند.

وزارت خزانه داری آمریکا در اقدامی نمایشی، ۲۵ آبانماه گذشته ۱۷ تبعه عربستان سعودی از جمله «سعود القحطانی» مشاور برکنار شده دربار پادشاهی سعودی را تحریم کرد.

«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان ۲۸ مهرماه در اقدامی که بیشتر برای نجات پسرش محمد از پرونده قتل خاشقچی صورت گرفت، شماری از اعضای دستگاه امنیتی سعودی ازجمله عسیری و القحطانی را از کار برکنار کرد.

روزنامه آمریکایی ادامه داد: اعتراض بین المللی که پس از قتل خاشقچی در جهان شکل گرفت و پیامدهای ناشی از آن در دربار پادشاهی سعودی، همچنین سبب شد که قدرت مانور از شاهزاده بن سلمان برای برقراری روابط هرچه بیشتر میان اسرائیل و عربستان گرفته شود و وی را از تلاش برای دست زدن به یک اقدام خطرناک در سیاست خارجی اش؛ یعنی ارتباط با اسرائیل به عنوان یک دشمن قدیمی، بازدارد.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است: قحطانی به عنوان مشاور رسانه ای دربار سلطنتی، برای بهبود وجهه اسرائیل در عربستان، دستورالعمل های لازم را به رسانه های سعودی می داد؛ وی همچنین در عملیات خرید فناوری های پیشرفته از شرکت های اسرائیلی مشارکت داشته است.

منابع آگاه به این روزنامه آمریکایی گفته اند: عسیری در چندین نوبت محرمانه به اسرائیل سفر کرده و از این نظر، وی بلندپایه‌ترین مقام سعودی است که به تل آویو قدم نهاده است. تمرکز سفرهای وی بیشتر روی چگونگی بهره مندی عربستان از فناوری‌های نظارتی (جاسوسی) پیشرفته اسرائیلی بوده است.

این در حالی است که رسانه های اسرائیلی فاش کردند که سرلشکر عسیری حلقه ارتباطی برجسته میان اسرائیل و سعودی در تبادل پرونده های اطلاعاتی و امنیتی بوده است.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت: خسارت وارد آمده به روابط ریاض و تل آویو پس از قتل خاشچی، تشکیل ائتلاف جدید در منطقه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای راهبرد جدیدش در خاورمیانه به ویژه در مورد ایران آن را ضروری می داند، با تردید روبرو کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: هرچند قتل خاشقچی به روابط تل آویو – ریاض خسارت زد، اما بدون شک این روابط به دلیل منافع مشترک تجاری و امنیتی ادامه خواهد یافت؛ به ویژه آن که شرکت های اسرائیلی، عربستان را یک بازار سود آور برای تولیدات امنیتی و سایبری خود می دانند.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت: شرکت های عربستانی نیز در اندیشه آن هستند که به سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری شان در شرکت های مدرن تکنولوژیک در اسرائیل ادامه دهند.

در این گزارش همچنین آمده است که «یوسی کوهین» رییس موساد (سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی) چندین نوبت در سال جاری میلادی با مسؤولان عربستانی دیدار کرده است؛ از جمله این دیدارها می توان به دیدار مقام های تل آویو و ریاض در آمریکا اشاره کرد که در آن مسؤولان دستگاه های امنیتی اردن، مصر و فلسطین حضور داشتند.

این روزنامه آمریکایی همچنین فاش کرد: اسرائیل، امارات و عربستان به صورت پیوسته در تبادل اطلاعاتی در خصوص تهدیدات امنیتی مشترک به ویژه در ارتباط با موضوع دریانوردی در دریای سرخ و مسائل مربوط به ایران با یکدیگر مشارکت داشته اند.

وال استریت ژورنال در پایان نوشت: عربستان به تجار اسرائیلی اجازه ورود به خاک خود با مدارک ویژه را داده است؛ به گونه ای که آنان برای سفر به سعودی نیاز به ارائه گذرنامه نداشته باشند.

انتشار این گزارش پس از آن صورت می گیرد که سنای آمریکا روز پنجشنبه گذشته با اجماع کامل، بن سلمان را به عنوان مسئول قتل خاشقچی شناخت. همچنین سنا، پیش نویس قانون لغو حمایت آمریکا از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن را تصویب کرد.

جنایت قتل روزنامه نگار معترض و منتقد عربستانی خشم جهانی را در برداشته است و جهانیان خواهان پاسخگویی مقام های ریاض از محل دفن حادثه خاشقچی و مجازات آمران اصلی این جنایت هستند.

با وجود آن که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بن سلمان را مسؤول مستقیم قتل دوم اکتبر (دهم مهر) در کنسولگری عربستان در استانبول خاشقچی معرفی کرد، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با نپذیرفتن نتیجه گیری سنا و حمایت دوباره از بن سلمان، سود حاصل از فروش تسلیحات به سعودی ها را یکی از دلایل حفظ روابط واشنگتن با ریاض اعلام کرد.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.