«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه‌شب پس از اعلام رسمی آمریکا برای خروج نیروهای آن از سوریه گفت که این تصمیم واشنگتن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

نتانیاهو افزود: به حمایت از امنیت اسرائیل در سوریه ادامه خواهیم داد و می‌دانیم که چگونه از خود دفاع کنیم.

«دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم روز چهارشنبه به گزارش‌های منتشرشده درباره تصمیم دولت آمریکا برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه واکنش نشان داد.

او گفت که «اسرائیل به تصمیم آمریکا برای خروج [از سوریه] احترام می‌گذارد. اسرائیل نگرانی‌های خودش را درباره حضور ایران در سوریه دارد و ما به اقداماتمان در سوریه چه با حضور نظامیان آمریکا یا روسیه و چه بدون حضور آنها ادامه خواهیم داد.»

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرده قصد حمله به نیروهای هم‌پیمان آمریکا در سوریه را دارد.

دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴، به عنوان بخشی از راهبرد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیروهای خود را در این کشور مستقر کرد.

استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر «سیا» را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه ۱ میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز تروریست‌های در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود.

ژانویه سال جاری «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود نیروهای آمریکایی «برای مدت نامعلوم» در سوریه باقی می‌مانند. اواخر ماه مارس ترامپ گفت که نیروهای آمریکایی «خیلی زود» از سوریه خارج می‌شوند. چند روز بعد، کاخ سفید از این اظهارات عقب‌نشینی کرد و گفت که قصدی برای خروج از سوریه ندارد. سپتامبر سال جاری «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که نیروهای آمریکایی تا «زمان حضور ایران» در سوریه باقی می‌مانند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.