یک مقام ترکیه‌ای بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه استقبال کرد. 

 رسانه‌های آمریکا چهارشنبه (۱۹ دسامبر/۲۸ آذر) به نقل از منابع آگاه گزارش دادند ارتش این کشور در تدارک خارج کردن نیروهایش از سوریه است. مقام‌های دولتی آمریکا ساعاتی بعد این گزارش‌ها را تأیید کردند. 

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرده قصد دارد عملیاتی را برای حمله به نیروهای شبه‌نظامی مسلح کُرد که هم‌پیمان آمریکا در سوریه هستند آغاز کند.

او هفته گذشته گفت ترکیه قصد دارد عملیات خود در شرق رود فرات در سوریه را تا چند روز دیگر آغاز کند تا «شرق فرات از [حضور] گروه تروریستی جدایی‌طلب [کُرد] آزاد شود».

یک مقام ارشد ترکیه‌ای که اشاره‌ای به نامش نشده در مصاحبه با سی‌ان‌ان تأکید کرد تصمیم ترامپ اثری بر قصد ترکیه برای انجام عملیات در شرق فرات ندارد: «در واقع، این تصمیم خللی در عزم ترکیه برای مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی، از جمله گروه‌های وابسته به پ.ک.ک وارد نخواهد کرد.»

ترکیه شبه‌نظامیان کُرد در سوریه را امتداد سوری «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) می‌داند که از نظر آنکارا گروهی تروریستی است. 

مقام ترکیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «ما بر جلوگیری از بازپیدایش این سازمان (پ.ک.ک) در خاورمیانه و سایر نقاط تمرکز کرده‌ایم. خارج کردن تمام گروه‌های تروریستی از سوریه در ثبات و امنیت آن کشور نقشی کلیدی دارد.»

دولت سوریه عملیات نظامی ترکیه در خاک این کشور را محکوم کرده و خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است. 

مقام ارشد ترکیه‌ای در گفت‌وگو درباره قصد نظامیان آمریکا برای خروج از سوریه گفت: «از خبر اقدام آتی دولت ترامپ در سوریه استقبال می‌کنیم. این [اقدام] همسو با مسائلی است که در گفت‌وگوی روسای جمهور آمریکا و ترکیه مطرح شد.»

مقام ترکیه‌ای با بیان اینکه آنکارا و واشنگتن در حال «همکاری نزدیک» با یکدیگر بر سر مسائل مختلف هستند گفت: «ما از این فرصت برای تقویت همکاری‌مان با شریکمان در ناتو  استفاده می‌کنیم.»

اکثر نیروهای آمریکا در شمال شرق سوریه مستقر هستند. بخشی از این نیروها هم در منطقه «التنف»، واقع در جنوب شرق سوریه و در نزدیکی مرز اردن حضور دارند. 

یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده به خبرگزاری رویترز گفت تمام نیروهای آمریکا ظرف ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج می‌شوند. وی گفت که تمامی کارکنان وزارت خارجه آمریکا ظرف ۲۴ ساعت آینده از سوریه خارج می‌شوند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.