حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشست حوزه انقلابی، چهل سال همگامی که با حضور طلاب در قم برگزار شد، گفت: وظیفه ای که امروز برای حوزه های علمیه می توان تعریف کرد در سه ساحت تقسیم بندی می شود. ساحت اول فهم دین در حوزه عقاید، احکام و اخلاق است. فقه با همه زحماتی که بزرگان ما کشیده اند و با توجه به عنایاتی که به فروعات داشته اند، به دلیل عدم وجود حکومت نتوانست مانند این زمان فقه حاکم بر جامعه باشد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: اگر امروز مسائلی وجود دارد و بزرگان سلف به آن نپرداخته اند به دلیل این است که در آن روزگار مبتلی به نبوده است و ما در این روزگار با مسائل جدیدی روبرو هستیم و به برکت جمهوری اسلامی پیشرفت های زیادی از هر نظر در جامعه اسلامی داشته ایم.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته خاطر نشان کرد: در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فلسفی، قضایی و... کار های گسترده ای انجام شده است اما هنوز در مقایسه با آنچه که باید باشد خیلی فاصله داریم.

وی افزود: دلیلش هم این است که ما ادعای حکومتی مبتنی بر دین و تمدنی مبتنی بر فقه را داریم. کارهایی که در این زمینه انجام شده است، مهم ترین آنها رویکرد حکومتی به فقه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: حقیقتا روز آمد شدن بسیاری از موارد را امروز در حوزه علمیه مشاهده می کنیم. نکته بسیار مهم نگاه نظام وارگی به مسائل است. یعنی ارائه نظامات اقتصادی، سیاسی، قضایی مبتنی بر فقه است. البته باید تاکید کرد که جای کار بسیار وجود دارد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ما در چهل سالگی نظام اسلامی باید نسبت به تلاشهایی که شده است، شاکر باشیم و تصمیم داشته باشیم نواقص موجود را اصلاح کنیم.کاری که حوزه با فهم و شجاعت در مقابل آن ایستاده است، تفکرات سکولاریسم اجتماعی موجود است که می گوید حوزه نباید با اداره جامعه کاری داشته باشد.

وی افزود: انصافا هم مراجع عظام تقلید و هم اساتید بزرگوار حوزه علمیه به خوبی در مقابل این اندیشه ایستاده اند و حوزه را پشتیبان حکومت اسلامی نگاه داشته اند. ما در تمدن نوین اسلامی نگاه ویژه به کرامت انسانی، عدالت اجتماعی، اخلاق، استقلال واقعی و مباحثی این چنین داریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به وجود دو تفکر از ابتدای انقلاب اسلامی در کشور گفت: تفکری تحت گفتمان امام و رهبری حکومت جامعه را بر اساس دین معرفی می کرد و تفکر دیگری در مقابل با تردید نسبت به این جریان سخت استقلال های اقتصادی و فرهنگی را مورد تهدید قرار داده اند و می گویند دین نمی تواند جامعه را اداره کند.

وی افزود: اساس این نگاه هم این است که ما نباید به داشته های خود توجه داشته باشیم. شعاری که امام به ما آموختند شعار ما می توانیم است. در همه حوزه ها هم توانستیم به آنچه که خواسته ایم برسیم. ما در حوزه توجه به ارزش‌ها و آرمانهایی مانند توجه به قدرت دفاعی امنیتی، توجه به استقلال کشور، توجه به نوآوری علمی و خلاقیت نمره بالایی از مردم کسب کرده ایم اما در مواردی مانند مباحث اقتصادی در نظرسجی ها انتقاداتی به عملکرد ها وجود دارد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: نسبت به کنوانسیون هایی مانند 2030، برجام و کنوانسیون هایی که اخیرا در جامعه به گوش می رسد، نگرانی هایی وجود داشته و دارد و این نگاه به بیرون بسیار آزار دهنده است. ما باید بدانیم که خودمان توانمند هستیم و نگاه به بیرون باید تبدیل به نگاه به توانمندی های درونی بشود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت‌های آستان قدس در زمینه های علمی و پژوهشی گفت: ما در بخش پژوهش ها و کارهای علمی در آستان قدس رضوی از ابتدا عرض کردیم که مشهد مقدس می تواند مرجعیت علمی بیابد. از این نظر که هم حوزه کهنی دارد و هم بزرگوارانی چه در قم و چه در مشهد حضور دارند که می توانند در این مسیر جریان ساز باشند.

وی افزود: ما نسبت به نظام موضوعاتی مطرح کرده ایم و ولو اینکه اساتید در قم حضور داشته باشند اما ما میخواهیم از توانمندی های بزرگواران به عنوان پشتوانه های علمی این برنامه استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان ساخت: امروز داشته های ما سخت مورد هجمه دشمن است. ما روشنفکر را کسی نمی دانیم که توانایی جامعه خود را محدود بشمارد و در مقابل غربی ها واداده عمل کند و به جای روی پای خود ایستادن متکی به بیرون باشد.

وی گفت: ایستادگی در برابر تفکر سکولار که مروج جدایی حوزه علمیه و حکومت است بسیار مهم بوده و نباید گذاشت چنین تفکری باعث جدایی و تفکیک دین و سیاست شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.