محمد شریعتمداری صبح امروز در همایش برنامه‌ریزی تعاملی، حکمرانی و مدیریت محلی آموزش‌های مهارتی کشور  که پیش از ظهر امروز در مرکز تربیت مربی کرج برگزار شد،اظهار داشت: استان البرز  در کنار تهران مرکز آموزش توسعه فنی و حرفه‌ای ایران است.

وی افزود: دولت به تنهایی نمی تواند بار مالی بخش فنی و حرفه‌ای را به دوش بکشد و در این بخش نیازمند مشارکت بخش خصوصی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:  بخشی از بار تکفل امر آموزش فنی و حرفه‌ای بر دوش بخش خصوصی غیر دولتی است.

شریعتمداری با بیان اینکه بخش خصوصی باید در حوزه مهارت‌آموزی مورد حمایت قرار گیرد و در مباحث مرتبط مشارکت کند،گفت: با نشاط عمل کردن بخش خصوصی در حوزه آموزش دلخوشی برای ما دارد و باید زیر بنای اصلاح در نظام آموزشی از پایه انجام شود.

وی با بیان اینکه روحیه کار جمعی باید در  سطوح آموزشی پایه تقویت شود، بیان کرد: اگر این مسیر از پایین اصلاح نشود موفق نخواهیم شد، این روحیه باید از پایین‌ترین سطح‌آموزی بین کودکان نهادینه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کار جمعی و مهارت‌آموزی باید در پایان‌ترین سطح آغاز شود،گفت: اگر می خواهیم کشور را بسیاریم باید پایه‌ها را اصلاح کنیم و باید در مدارس مهارت‌های فنی را تقویت کنیم و برای ما عجیب است که برخی فارغ‌التحصیلان مدارس حتی خواندن قرآن را بلد نیستند و در مورد اسلامی که تنها پرچمدار اسلام در جهان مهارت هستیم مهارت نداریم.

بیشتر بخوانید

شریعتمداری با بیان اینکه در حرفه‌آموزی با مشکلات زیادی رو به رو هستیم، افزود: رشد اقتصادی و رشد تولید با مهارت و کار امکانپذیر است و بهره‌وری و اثربخشی هم با استفاده از مهمترین عنصر مهارت‌افزایی میسر است که  در غیر اینصورت حتما ثمربخش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در صنعت خودرو تعداد زیادی از خودروها بعد از خروج از کارخانه با مشکل مواجه می شوند، تاکید کرد: این مشکل به خاطر این است که بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها بدون کسب مهارت لازم وارد بازار تولید می شوند آن کالا و محصولات با مشکل است،در حوزه‌های حوزه مهارت‌های زندگی هم عقب هستیم و بهره‌وری در تولید یکی از مهمترین عوامل است که با مهارت محقق می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رشد ۸ درصد و کاهش نرخ بیکاری علی‌رغم بی‌توجهی به مهارت محقق نمی شود، تصریح کرد: ما می توانیم به رشد بیشتر دسترسی پیدا کنیم اگر موضوع مهارت‌آموزی مورد توجه بیشتر قرار گیرد قطعا رشد محقق می‌شود.

شریعتمداری با بیان اینکه  نباید در شعار باقی ماند و عمل‌گرایی باید مورد توجه قرار گیرد،گفت: مراکز آموزش و فنی و حرفه‌ای در کشور چندین برابر شده و به بیش از ۵۰۰ مرکز رسیده است و باید بخش خصوصی را برای مشارکت در این حوزه ترغیب کرد و باید کمک کرد که بخش خصوصی در بخش‌های سخت‌تر وارد شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های  آموزش فنی و حرفه‌ای با  پیشرفت‌های الکترونیکی کاهش یافته است، بیان کرد: یکی از گران‌ترین آموزش‌ها در جهان آموزشی‌های مهارتی است.

 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تصویب قانون نظام جامع فنی و حرفه‌ای قانون پایه بسیار ارزشمندی است می تواند در زمینه توان مهارت‌آموزی موثر باشد،عنوان کرد:  قبل از این قانون، قانونی که بتوان به آن تکیه کرد نداشتیم.

شریعتمداری با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی باید متناسب با بازار کار باشد، عنوان کرد: در لایحه قانون بودجه ۹۸ بخش  تنظیم بازار کار توجه جدی به آن شده است که بخشی از مشکلات حل می شود.

وی با بیان اینکه رفع مسمل بیکاری تنها با کار یک وزارت‌خانه حل شدنی نیست،اظهار داشت: موضوع مهارت افزایی باید به جد مورد توجه قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه مدارک فنی و حرفه‌ای در حال حاضر دارای ارزش است،گفت: مدرک فنی و حرفه‌ای در خارج از مدارک لیسانس بالاتر  است.

شریعتمداری با بیان اینکه شفافیت اصل مهمی است که باید به آن توجه کرد، افزود: موضوع برخورد با فساد موضوع مهمی است و عنصر شفافیت باید مورد توجه قرار گیرد و تا روز آخری که من در این وزارتخانه هستم موضوع شفافیت اصل مهمی است که پیگیری می‌کنیم و این کار شعاری نیست.

وی با بیان اینکه شفافیت را فدای موضوعات مانند تحریم نمی‌کنم، عنوان کرد: همه باید در جریان کارهای ما قرار گیرند و بدانند در این مجموعه چه خبر است و تمام ملت با شفافیت از رویدادها و وقایع مطلع باشند و تمام معاملات و قراردادها و خرید و فروشها باید در دسترس مردم قرار گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.