ایتارتاس گزارش داد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس خبری سالانه خود که با حضور ۱۷۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی تشکیل شد، گفت: تمایل برای ناچیز  انگاشتن تهدید جنگ هسته‌ای در جهان رو به افزایش است.

وی با اشاره به خروج آمریکا از  پیمان منع موشک‌های هسته ای میان برد (INF) گفت: اینکه وضعیت موجود رو به وخامت می‌رود، امری است که نادیده گرفته می‌شود. حتی وانمود می‌شود که این مسئله حیاتی نیست. اما اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، به انهدام کامل تمدن و حتی سیاره زمین منجر خواهد شد.

پوتین ادامه داد: آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته ای میان برد خارج می‌شود. تصور اینکه چه پیش خواهد آمد دشوار است. ما به دنبال پیشی گرفتن از آمریکا نیستیم اما خواهان موازنه صحیح قدرت هستیم. روسیه توانایی تضمین امنیت را دارد و می‌دانیم چگونه این کار را انجام دهیم.

وی افزود: نابودی نظام کنترل تسلیحات هسته‌ای و خروج از پیمان INF نوعی رقابت تسلیحاتی را در جهان به وجود خواهد آورد. در رابطه با پیمان استارت جدید نیز که در سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود، هنوز هیچ گفت‌وگویی صورت نگرفته است. اما اگر آمریکا تصمیم بگیرد این پیمان نیز به اتمام برسد و پیمان جدیدی امضا نشود، روسیه مشکلی با این قضیه ندارد و بر اساس منافع خود عمل خواهد کرد.

وی افزود: امروزه آستانه استفاده از تسلیحات هسته‌ای رو به کاهش است و این مسئله می‌تواند به فاجعه جهانی منجر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.