کره شمالی در روز پنج‌شنبه اعلام کرد اگر ابتدا ایالات متحده‌آمریکا تهدید هسته‌ای اش را از از بین نبرد،هیچ‌گاه به صورت یک‌جانبه تسلیحات هسته‌ای خود را از دست نخواهد. این بیانیه موجب برانگیخته شدن شبهاتی می‌شود که آیا کیم‌جونگ‌اون زرادخانه‌ای را که ممکن است برای وی بزرگ‌ترین تضمین بقا باشد، رها خواهد کرد؟

این بیانیه که توسط خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی اعلام شد در خلال به بن‌بست رسیدن مذاکرات هستهای بین ایالات متحده آمریکا و کره شمالی بر سر همگام شدن پروسه خلع سلاح‌ هسته‌ای و رفع تحریم‌های بین‌المللی مطرح شده است.

کیم و ترامپ در سنگاپور، جایی که مسئله ابهام‌آمیز «خلع سلاح هسته‌ای کامل» شبه جزیره کره فارغ از مشخص کردن زمان وقوع و چگونگی آن مطرح شد، در دوازدهم ماه ژوئن دیدار کردند.

کره شمالی دهه‌هاست که با وعده پیشرد توسعه هسته‌ای تا زمانی که آمریکا ارتش خود و چتر حمایتی هسته‌ای اش را از روی  ژاپن و کره جنوبی بردارد، راه‌کاری برای خلع سلاح هسته ای را به کار می‌بندد که هیچ شباهتی به تعریف آمریکایی آن ندارد. در بیانیه روز پنج‌شنبه کره شمالی موضع قدیمی خود در مورد خلع سلاح هسته‌ای را تصریح کرده و واشنگتن را به فریب‌کاری در رابطه با آن‌چه در سنگاپور بر سر آن موافقت شده بود متهم کرد.

در این بیانیه آمده است:« ایالات متحده آمریکا اکنون باید معنای درست خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کرده را بداند و به ویژه آن‌که می‌بایست جغرافیا را درست بررسی کند».

همچنین در این بیانیه مطرح شد: هنگامی که از شبه جزیره کره حرفی به میان می‌آید، یعنی قلمرو جمهوری ما و تمام منطقه‌ای که(کره جنوبی) ایالات متحده آمریکا نیروهای نظامی تاخت‌و تاز کننده خود به علاوه سلاح‌های هسته‌ای را در آن‌جا قرار داده است، در بر می‌گیرد. وقتی  در باره خلع سلاح هسته‌ای کامل حرف می‌زنیم، به آن معناست که تمام منابع تهدیدآمیز هسته‌ای، نه تنها باید از کره جنوبی و شمالی بلکه از مناطق همسایه شبه جزیره کره نیز برچیده شوند.

ایلات متحده امریکا، سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای خود را در سال ۱۹۹۰ از کره جنوبی خارج کرد.

مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ از زمان دیدارد ترامپ و کیم متوثف شد. ایالات متحده امریکا از کره شمالی می خواهد که گزارشی شامل جزئیات تسلیهات هسته‌ای و موشکی آن را فراهم کند که طبق قراردادی بالقوه قابل بررسی و تخریب باشند؛ این در حالی است که کره شمالی اصرار دارد که ابتدا تحریم‌ها لغو شوند.

این بیانیه کره شمالی یک روز پس از آن‌ اعلام شد که که استفن بیگان، فرستاده ویژه دولت ترامپ به کره شمالی به خبرنگاران در کره جنوبی گفت که واشنگتن برای برطرف کردن وضع بغرنج مذاکرات هسته‌ای در حال بررسی کاهش محدودیت‌های سفر به کره شمالی در جهت تسهیل ارسال محموله‌های قرار گیرنده در چارچوب حقوق‌بشر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.