در خبرنامه‌ ارگ ریاست جمهوری گفته شده که این نگرانی در سال ۲۰۱۴ "به شدت بیشتری" مطرح بود و در آن زمان تحلیل این بود که با خروج بیش از صدهزار نیروی خارجی "افغانستان به دست شورشیان خواهد افتاد."

در این خبرنامه تاکید شده که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان این تحلیل را "غلط ثابت کردند" و از تمامیت ارضی و مردم افغانستان به شجاعت دفاع کردند.

ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده که در چهار سال و نیم گذشته بار جنگ و تامین امنیت این کشور بر دوش نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بود و با توجه به جنگ گسترده، نیروهای زمینی و هوایی افغانستان "روز به روز قوی‌تر" شدند و این روند ادامه دارد.

به گزارش بی.بی.سی به گفته ارگ ریاست جمهوری خروج نیروهای خارجی که در زمینه آموزش، مشورت و حمایت فنی از نیروهای افغانستان فعال بودند، هیج تاثیری در روند تامین امنیت افغانستان نخواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که شمار قابل توجهی از نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد. پیشتر ترامپ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را نیز اعلام کرده بود.

آمریکا در افغانستان حدود چهارده هزار سرباز دارد که طبق گزارش‌ها، نیمی از آنها از افغانستان خارج خواهند شد.

با توجه به اینکه حملات طالبان درسال‌های اخیر افزایش یافته و در تازه‌ترین گزارش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز آمده که وضعیت کنترل دولت بر مناطق این کشور رو به کاهش است، شماری از تحلیلگران معتقدند که کاهش نیروهای آمریکایی دولت افغانستان را تحت فشار زیادی قرار خواهد داد.

در گزارش سیگار نیز آمده که کنترل و نفوذ دولت افغانستان از ۷۲ درصد در آبان سال ۱۳۹۴ به ۵۶ درصد در امسال کاهش یافته است.

حاضر نشدن طالبان به نشست رو در رو با نمایندگان دولت

در روزهای گذشته نشست صلح افغانستان میان آمریکا و طالبان در شهر ابوظبی، مرکز امارات متحده عربی برگزار شد و طالبان اعلام کردند که طرف مذاکره آمریکا و خروج نیروهای خارجی از افغانستان بخشی از این مذاکره بوده است.

ارگ ریاست جمهوری نیز اعلام کرده که "همانطوری که توقع می‌رفت، با طرف مخالف مذاکرات صورت نگرفت. حکومت افغانستان به عنوان بخشی از یک نظام‌مسئول، رسالت خود را انجام داد، اما توقع که از جانب مخالف داشتیم، به دست نیامد."

در این سفر هیات ۱۲ نفره افغانستان با نمایندگان آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی دیدار کردند.

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده از اینکه جانب مخالف به گفتگوهای رو در رو حاضر نشد، نمایندگان آمریکا، امارات و عربستان "تاسف عمیق خود را ابراز کردند و تاکید صورت گرفت به خاطر گفتگوهای رو در رو، در آینده، کشورهای دوست افغانستان نقش مثبت خود را ایفا نمایند."

ریاست جمهوری افغانستان این کار طالبان را "شکست سیاسی" این گروه خوانده و افزوده که طالبان با این کار نشان دادند که آنان "خیر منطقه را نمی‌خواهند، متعهد به صلح نیستند و تداوم جنگ را می‌خواهند."

ارگ ریاست جمهوری افغانستان افزوده که با توجه به این رفتار گروه طالبان ارگ ریاست جمهوری افغانستان از تلاش خود برای صلح شانه خالی نخواهد کرد و به تلاشهایش همچنان ادامه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.