ترامپ باز هم جهان را نه با یک اعلام، بلکه این بار با چند تصمیم همزمان غافلگیر کرد. خروج آمریکا از سوریه و متعاقباً اعلام خروج نظامیان از افغانستان، و پس از آن استعفای جیمز متیس، وزیر کارکشته، کتابخوان و متبحر ترامپ؛ وزیری که رسانه های آمریکایی او را به وابستگی عجیب به کتابخانه اش می شناسند و می گویند او بیش از ۷ هزار جلد کتاب در کتابخانه اش دارد و هنگامی که به وزارت دفاع منصوب شد، گفته بود " رنج آور ترین کار برایم دور شدن از کتابهایم است."

چهارشنبه عصر بود که رسانه های آمریکایی متعاقب توئیت ترامپ خبر از خروج آمریکا از سوریه دادند. کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد روند بازگرداند سربازان آمریکایی از سوریه آغاز شده است. گفته می شود ترامپ این تصمیم را بدون مشورت با کنگره اتخاذ کرد و از قرار معلوم پنتاگون هم از آن بی اطلاع بوده است.

عمده نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه در شمال این کشور و در مرزهای با ترکیه فعال هستند. بخشی از سربازان آمریکایی در منطقه استراتژیک شرق سوریه و در مرزهای مشترک این کشور با عراق و اردن حضور دارند.  این نیروهاکه تعداد آن ها حدود دو هزار نفر است، بیشتر در مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه مستقر هستند. انتظار می رود دوره زمانی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از ۶۰ تا ۱۰۰ روز باشد. همه کارکنان وزارت امور خارجه این کشور نیز در عرض ۲۴ ساعت از سوریه خارج می شوند.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که اردوغان تهدید کرده قصد حمله به نیروهای همپیمان آمریکا در سوریه را دارد. رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که این کشور قصد دارد عملیات خود در شرق رود فرات در سوریه را تا چند روز دیگر آغاز کند تا شرق فرات از حضور گروه تروریستی جدایی‌طلب [کُرد] آزاد شود. عمر اوسی، عضو پارلمان و رئیس «طرح ملی» کُردهای سوریه گفته بود تهدیدهای ترکیه برای عملیات در شرق فرات با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود. او گفت آمریکا در واقع "کُردها را به ترکیه فروخته است".

آیا ترامپ، سوریه را به ایران و روسیه تقدیم کرد؟

سی ان ان روز پنجشنبه در تحلیلی نوشت: تصمیم ترامپ برای خروج واشنگتن از سوریه، بر خلاف منافع ملی آمریکا بوده و در واقع دادن امتیاز به روسیه است.

با این حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه مدعی شد، به رغم آنچه اخبار جعلی می گوید، ایران، روسیه، سوریه و بسیاری کشورهای دیگر از خروج آمریکا از سوریه خوشحال نیستند، زیرا مجبورند بدون کمک واشنگتن با داعش بجنگند.

به گزارش خبرآنلاین، ترامپ در این باره در صفحه توئیترش نوشت:  خروج از سوریه، مساله عجیبی نبود. من طی سال ها برای آن جنگیده ام و شش ماه قبل وقتی می خواستم به طور رسمی این کار را انجام دهم، با حضور طولانی تر (در سوریه) موافقت کردم. روسیه، ایران، سوریه و کشورهای دیگر، دشمن محلی داعش هستند. ما کارمان را آنجا انجام دادیم. وقت بازگشت به خانه و ساختن دوباره (کشور) است.

ترامپ در توئیتی دیگر پرسش وار افزود: آیا ایالات متحده آمریکا می خواهد پلیس خاورمیانه باشد، هیچ چیز عایدش نشود، اما جان هایی گرانبها و تریلیون ها دلار برای محافظت از دیگرانی هزینه کند که تقریبا در همه موارد قدردان آنچه ما انجام می دهیم، نیستند؟ آیا ما می خواهیم برای همیشه آنجا باشیم؟ زمان آن رسیده است که دیگران بجنگند.

رئیس جمهوری آمریکا توییت بعدی خود در ارتباط با همین موضوع را اینگونه آغاز کرد: روسیه، ایران، سوریه و بسیاری کشورهای دیگر به رغم آنچه اخبار جعلی می گویند، از بابت خروج آمریکا خوشحال نیستند، زیرا اکنون باید بدون ما با داعش و سایرین که از آنها نفرت دارند، مبارزه کنند. من مقتدرترین ارتش جهان را می سازم. داعش به ما ضربه بزند، محکوم به فناست.

واکنش‌ها به خروج آمریکا از سوریه

ترامپ در حالی خبر آغاز خروج دو هزار نیروی آمریکایی از سوریه را اعلام کرد که کاخ سفید از تعیین تاریخ دقیقی برای عقب نشینی این نیروها خودداری کرد.

به گزارش دویچه ووله تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا برای خروج ارتش این کشور از سوریه نه تنها انتقاد دموکرات‌ها را به دنبال داشته بلکه صدای اعتراض هم‌حزبی‌های  او را نیز بلند کرده است. شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را یک اشتباه بزرگ دانسته و نسبت به پیامدهای منفی این اقدام هشدار داده‌اند. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مقامات پنتاگون تا لحظات آخر در تلاش بوده‌اند تا ترامپ را از این تصمیم منصرف کنند، اما در نهایت این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداشته و ترامپ حتی بدون آنکه در این زمینه با وزیر خارجه یا وزیر دفاع مشورت کند، این دستور را صادر کرده است.

برخی جمهوریخواهان به شدت از این تصمیم انتقاد کرده و گفته اند که این اقدام، روسیه و ایران را که از حامیان دولت سوریه هستند، تقویت می کند.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه اعلام کرد خروج از سوریه «پیامدهایی ویرانگر» خواهد داشت. او می گوید: من با اینکه گفته می‌شود روسیه، [بشار] اسد و ایران از خروج ما [از سوریه] شادمان نیستند، مخالفم. آنها به وجد آمده‌اند.این [تصمیم] هدیه بزرگی به آنها و تصمیمی مخرب برای متحدان ما است.

وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد به شدت با این سخن دونالد ترامپ مخالف است.

وزیر دفاع فرانسه نیز در توییتر در واکنش به تصمیم ترامپ نوشت: گروه تروریستی داعش "نه از روی نقشه پاک شده و نه ریشه‌های آن از بین رفته است." فلورنس پارلی بر ادامه مقابله با داعش تا نابودی کامل این گروه تأکید کرده است. فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در واکنش به تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه، آن را تصمیمی بسیار ویرانگر دانست و تاکید کرد: ماموریت ما در سوریه تمام نشده است. پارلی در ادامه گفت: ما تحلیل‌هایی که می‌گویند داعش نابود شده را تایید نمی‌کنیم و بر این باوریم که این ماموریت باید انجام شود.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز اعلام کرد کشورش تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه را بررسی کرده و در راستای تأمین امنیت خود اقدام خواهد کرد.

کارشناسان روس معتقدند، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیانش از سوریه، هرچند یک اقدام نمایشی برای نشان دادن پیروزی آنها بر داعش است، ولی می‌تواند باعث ثبات بیشتر اوضاع و کنترل ارتش سوریه بر مناطق شرق رود فرات شود. "ولادیمیر شامانوف" رئیس کمیته امور دفاعی دومای نیز در گفت‌وگو با این روزنامه گفت، ادعای دونالد ترامپ درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به خاطر پیروزی بر گروه تروریستی داعش، دروغی دیگر از سوی واشنگتن است. این تصمیم تلاش برای حفظ وجهه در شرایطی است که بخش اعظم تروریست‌های داعشی توسط روسیه و نیروهای دولتی سوریه نابود شده‌اند. این سناتور تأکید کرد، آمریکایی‌ها ا ابتدا قصد پیروز شدن بر داعش را نداشتند، چراکه این تروریست‌ها بازیچه دست خود آنها هستند. ترامپ چاره دیگری نداشت تا بدین ترتیب شکست آمریکا در دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود در سوریه را پنهان کرده و وجهه خویش را حفظ کند. به گفته وی، البته هنوز زود است درباره پیروزی کامل بر تروریسم در سوریه صحبت کرد، چرا که احتمال اقدامات تحریک آمیز آنها همچنان وجود دارد.

ونس سونر، نماینده مجلس ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت خروج آمریکا از سوریه به منزله آغاز عصری جدید در تحولات منطقه است. سونر در پاسخ به سوال مجری شبکه که پرسید ترامپ مدعی شده که داعش را در سوریه شکست داده است. او همچنین گفته است که ایران، روسیه و سوریه از خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه خوشحال نخواهند بود، چرا وی این سخنان را بیان کرده است، گفت: به نظرم برخلاف نظر ترامپ تمامی این کشورها از خروج آمریکا از خاک سوریه خوشحال هستند. در ترکیه همه از این موضوع به عنوان یک تصمیم تاریخی یاد می‌کنند. آن‌ها این اقدام وی را پایان بیست و هفت سال جنگ ارزیابی می‌کنند. این موضوع در سال ۱۹۹۱ و در زمان حمله عراق به کویت آغاز شد. سپس ما شاهد جنگ افغانستان و عراق بودیم. بعد شاهد بحران سوریه بودیم. تصمیم برای عقب نشینی از سوریه به شکست داعش مربوط نیست بلکه تصمیمی برای پایان دادن به بیست و هفت سال جنگ تحت هدایت آمریکا و متحدان آن است. این یک تصمیم تاریخی است. شاید درک آن هم اکنون آسان نباشد. اما در بلندمدت همگان خواهند دانست این به منزله پایان دخالت آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) و آسیا است.

نقشه میدانی از وضعیت داعش در عراق و سوریه تا ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ که موسسه مطالعات جنگ ISW آنرا منتشر کرده است. این موسسه معتقد است که داعش همچنان باقی مانده و نابود نشده است.

سیاه: تحت کنترل داعش 

قرمز: مورد حملات داعش قرار گرفته

قهوه‌ای: منطقه بدور از عملیات قابل توجه علیه داعش که به داعش اجازه حمایت لجستیکی و اجرایی از نیروهایش را می دهد.

 

اعلام خبر خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان

به گزارش خبرآنلاین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا روز پنجشنبه در تصمیم ناگهانی دیگر دستور آغاز کاهش سربازان امریکایی در افغانستان را صادر کرد. در حال حاضر، بیش از ۱۴ هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر هستند و روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داده است که روند خروج بیش از هفت هزار سرباز امریکایی از افغانستان تا چند هفته آینده آغاز خواهد شد.

 ترامپ در حالی دستور کاهش سربازان امریکایی در افغانستان را صادر کرد که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه واشنگتن برای روند صلح افغانستان اخیراً با نمایندگان گروه طالبان در ابو ظبی، پایتخت امارات متحده عربی ملاقات کرد.

در پی این دستور، از چند هفته دیگر بیش از ۷۰۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد. این اقدام، اولین گام از برنامه مرحله‌ بندی‌شده کاهش چشمگیر حضور نظامی آمریکا در افغانستان و نهایتا پایان دادن به این حضور پس از ۱۷ سال است. آمریکا در حال حاضر بیش از ۱۴۰۰۰ نیروی نظامی در افغانستان دارد که بخش عمده آن‌ها در قالب مأموریت سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه آموزش نیروهای محلی و پشتیبانی از آن‌ها فعالیت می‌کنند. 

استعفای وزیر دفاع امریکا

به گزارش خبرآنلاین، لحظاتی پس از انتشار خبر کاهش سربازان امریکایی از افغانستان، جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا از سمت اش استعفا داد. جیم متیس یکی از حامیان اصلی حضور نظامی قوی امریکا در افغانستان بود.

جیم متیس در استعفا نامه خود نگاشته که رئیس جمهور ترمپ باید فردی را به حیث وزیر دفاع جدید امریکا انتخاب کند که با وی هم نظر باشد. جیم متیس و برخی اعضای دیگر تیم امنیت ملی حکومت ایالات متحده امریکا همچنین مخالف تصمیم دونالد ترمپ مبنی بر خروج سربازان امریکایی از سوریه بودند.

دونالد ترمپ در حساب تویتر خود گفته است که جیم متیس تا آخر ماه فوریه ۲۰۱۹ به حیث وزیر دفاع این کشور به کارش ادامه خواهد داد.

مشغله سنگین او در وزارت دفاع هم از سرعتش در کتابخوانی نکاست، اکثر کتاب های مهم و تازه منتشر شده را می خواند و  منابع کتابخانه اش را غنی تر می کرد. او گفته  تا زمانی که کتاب می خوانید، خود را قابل یادگیری نگه می دارید.

متیس معتقد است به مدد عادت کتابخوانی اش هیچ وقت در بزنگاه های تصمیم گیری، درنمانده و توانسته بهترین تصمیم را بگیرد. یک مقام پنتاگون گفته " متیس یک رقیب دارد و آن هم جان کلی (رییس سابق کارکنان کاخ سفید) است. متیس همیشه می گفت "کسی را نمی شناسم که از من بیشتر کتاب بخواند" ، با این حال می گویند "کلی" روزش را از ساعت 3 بامداد شروع می کند تا بتواند دو ساعت کتاب بخواند.

واکنش‌ها به خروج آمریکا از افغانستان

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از تصمیم غیرمنتظره روز چهارشنبه ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به شدت انتقاد کرد.  به گزارش شبکه تلویزیونی آسوشیتدپرس، پلوسی در جمع خبرنگاران گفت: ”حق با دونالد است. من با او موافقم. حق با دونالد است. من با او موافقم. تصور کنید این نظر ولادیمیر پوتین درباره اقدامات رئیس جمهور آمریکا در خصوص سوریه است؛ اقدامی که بدون بهره گیری از نظر تشکیلات امنیت ملی صورت گرفت، و بدون اینکه با جامعه اطلاعاتی رایزنی شود؛ تصمیمی که با بی قیدی و بدون در نظر گرفتن متحدانی که در مبارزه با تروریسم داریم، اتخاذ شد؛ تصمیمی که خطرناک است ؛ تصمیمی که هدیه کریسمس به پوتین است و در سوریه به وی مجوز می دهد؛ تصمیمی که به ضرر کردهایی تمام می شود که با ما در آنجا علیه تروریسم مبارزه می کنند. شاید این خبر خوبی باشد، شاید هم بد باشد، و شاید رئیس جمهور تا آخر هفته همه چیز را درباره آن فراموش کند، شاید هم فراموش نکند. در هر حال، موضوعی که هست این است که این تصمیمی احمقانه است که شایسته زنان و مردان نظامی ما نیست.“

نیویورک تایمز نوشت این تصمیم مقامات افغان را که می گویند درباره این طرح ها به آنها چیزی گفته نشده است، گیج کرده است. یکی از این مقامات اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خروج این تعداد نظامی آمریکا در افغانستان – حدود نیمی از نظامیان آمریکا در افغانستان – را همزمان با تصمیم خروج نظامیان آمریکا از سوریه گرفته است.

یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان تلاشی برای توانمندسازی نیروهای افغان به منظور اتکا به خود و نه حمایت غرب است.

اما برخی نگرانند این اقدام تنها نظامیان افغان را به خطر بیندازد که در میادین نبرد با طالبان با مشکل مواجه اند و حتی با حمایت آمریکا تلفات بالایی را متحمل می شوند.

ربکا رباریچ سخنگوی پنتاگون از اظهارنظر درباره طرح خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان خودداری کرد.

ژنرال کنت مک کنزی از تفنگداران آمریکایی که به زودی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا را برعهده می گیرد این ماه در جلسه تایید صلاحیتش به نمایندگان آمریکا گفت اگر حمایت آمریکا در بین نباشد، ارتش افغانستان منحل می شود.

زلمای خلیل زاد نماینده ویژه دولت ترامپ در گفتگو برای آشتی در افغانستان روز پنجشنبه قبل از اعلام خبر عقب نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور اعلام کرد وی این مسئله را برای طالبان روشن کرده است که آمریکا به افغانستان متعهد است.

وی افزود:" اگر آنها بخواهند بجنگند یا به جنگ ادامه دهند ما به آنها اطمینان دادیم که آمریکا در کنار دولت افغانستان و مردم این کشور می ایستد."

طرح کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان چند روز پس از گفتگوهای طالبان و آمریکا در امارات عربی متحده اعلام شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.