واشنگتن پست گزارش داد، با خروج نیروهای آمریکا، مسکو به میانجی قدرت بلامنازع بین المللی در کشور جنگ زده سوریه تبدیل می شود و فرصتی پیدا می کند تا یک پیروزی سرتاسری را برای بشار اسد متحد خود در سوریه تحکیم کند. شیوه سازمان نیافته اعلام خروج نیروهای آمریکا نیز تلاشهای پوتین برای مخدوش کردن شبکه متحدان واشنگتن را تقویت کرد. 

این روزنامه افزود: رئیس جمهور روسیه دیروز پنجشنبه در اظهاراتی از این تصمیم آمریکا به عنوان اقدامی &#۳۹;درست&#۳۹; تمجید کرد و با ترامپ ابراز موافقت کرد که داعش تا حد زیادی شکست خورده است. ترامپ با صدور دستور خروج نیروهای آمریکا، متحدان این کشور را شگفت زده کرد ؛ تصمیمی که با مواضع دیپلماتها و مقامات آمریکایی نیز مغایرت داشت چرا که آنها تاکید کرده بودند آمریکا برای تمام کردن داعش در سوریه خواهد ماند. 

به نوشته واشنگتن پست، هرج و مرج ناشی از سبک حکومت داری ترامپ به نفع پوتین است. &#۳۹;اندرو وایس&#۳۹; کارشناس مسائل روسیه در &#۳۹;کارنگی اندومنت&#۳۹; می گوید که کرملین درباره ترامپ دو ذهنیت دارد: از پیش بینی ناپذیر بودن ترامپ و فقدان هماهنگی کاخ سفید نفرت دارد اما عاشق هرج و مرج ناشی از اقدامات ترامپ است. هر اقدامی که به ائتلاف های آمریکا لطمه بزند و تصویر آمریکا به عنوان یک متحد قابل اعتماد را مخدوش سازد یک پیروزی خالص برای مسکو است. 

در ادامه این گزارش امده است: بسیاری مهم ترین متحدان آمریکا از اروپا گرفته تا آسیا از حضور جیمز متیس در مقام وزیر دفاع آمریکا دلگرم شده بودند چرا که او تقویت اتحادها را به یکی از کارهای اصلی خود تبدیل کرده بود. اما تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج از سوریه ، موجب شد که وزیر دفاع زمان زیادی یا حتی منطق مشخصی برای تضمین دادن به متحدان نداشته باشد. اعلام او در روز پنجشنبه مبنی بر کناره گیری از این مقام احتمالا نگرانی ها در خصوص تعهد دولت ترامپ به امنیت و منافع متحدان را افزایش خواهد داد. در آلمان، هایکو ماس وزیر خارجه این کشور گفت که تصمیم ترامپ یک سورپرایز است. وی تاکید کرد که این خطر وجود دارد که این تصمیم ترامپ به مبارزه با داعش لطمه بزند و دستاوردهای گذشته را نیز به خطر اندازد. فرانسه اعلام کرد که حدود یک هزار نیروی خود در سوریه را فعلا حفظ خواهد کرد زیرا داعش بطور کامل شکست نخورده است. این موضوع دورنمای شکافهای بیشتر را در ائتلاف سازماندهی شده توسط آمریکا برای مبارزه با داعش نشان داد. بریتانیا فعال ترین شریک در مبارزه با داعش نیز هر چند آشکارا از آمریکا انتقاد نکرد اما مقامات این کشور نیز آشکارا ناخشنود هستند و از این تصمیم بی اطلاع بوده اند. &#۳۹;گاوین ویلیامسون&#۳۹; وزیر مشاور در امور دفاعی انگلیس روز پنجشنبه با رد نظر ترامپ تاکید کرد که کارهای زیادی باید انجام شود تا از پیروزی ما در این جنگ اطمینان حاصل شود. 

تحلیلگران می گویند که سروصدای اعلام نارضایتی از سوی متحدان آمریکا موجب خشنودی پوتین است که از دیرباز درصدد تضعیف اتحاد غربی بوده است. اما در کوتاه مدت کرملین بیشترین دستاورد میدانی را در سوریه خواهد داشت . اغتشاش و بی نظمی بین آمریکا و متحدانش این پیام پوتین را تقویت می کند که روسیه یک شریک قابل اعتماد است . 

تحلیلگران بر این باورند که این اقدام آمریکا اهمیتی چندجانبه برای پوتین دارد. تقویت اسد پیامی به غرب بود مبنی بر اینکه نمی توان با نیروی خارجی رهبران کشورها را برکنار کرد ؛ اقدامی که پوتین ظاهرا درباره روسیه هم بیم آن را دارد. کارزار نظامی روسیه همچنین راهی برای برقراری مجدد نفوذ نظامی روسیه در خاورمیانه بود تا از این طریق قدرت نظامی خود را به نمایش بگذارد و خود را به عنوان یک قدرت بزرگ مطرح کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.