یک منبع در وزارت امور خارجه ترکیه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که خبری مبنی بر اینکه آنکارا به واشنگتن پیشنهاد داده تا سیستم پدافند هوایی اس-۴۰۰ را یاد بگیرد را تایید نمی‌کند.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ نوشت: آمریکا نگران است که نظامیان روسیه بتوانند به اطلاعات مخفی در مورد جنگنده اف-۳۵ دست پیدا کنند، از طریق قطعات یدکی این جنگنده که در ترکیه تولید می‌شوند.

این منبع به آژانس خبری گفت: در طول تماس‌های دو جانبه، با طرف آمریکایی گفته شد که اس-۴۰۰ به طور مستقل از سیستم‌های ناتو استفاده می‌شود و به گونه‌ای نیست که به جنگنده‌های اف-۳۵ آسیب برساند و اطلاعات حساس مربوط به آن‌ها را افشا کند.

بیشتر بخوانید

آیا مواضع ترکیه در قبال خرید اس ۴۰۰ از روسیه تغییر کرده است؟

یک سال پیش، مسکو و آنکارا یک توافقنامه اعتباری برای خرید اس-۴۰۰ امضا کردند. ترکیه بخشی از مبلغ این معامله را پرداخت می‌کند، بخش دیگر از طریق وام‌های دفاعی ارائه شده توسط روسیه پرداخت می‌شود.

سامانه اس-۴۰۰ (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی"الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته از خانواده پدافند هوایی اس-۳۰۰ به‌شمار می‌رود.

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس-۴۰۰ "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیما‌های پارازیت انداز، هواپیما‌های رادار محور و کنترل هوایی، هواپیما‌های شناسایی و جاسوسی، هواپیما‌های استراتژیکی و جنگنده‌های شکاری، موشک‌های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ. عملیاتی، موشک‌های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.