اولین ناو هواپیمابر آمریکا پس از خروج ایالات متحده از توافق برجام، ساعتی قبل در ساعات ابتدایی جمعه شب وارد خلیج فارس شد و با واکنش شناورهای سپاه مواجه شد.

تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داده که ناو هواپیمابر "یو اس اس جان سی استنیس" روز جمعه وارد خلیج فارس شد. این ناو اولین کشتی جنگی آمریکا است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و پس از طولانی ترین غیبت ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، به خلیج فارس اعزام شده است.

آسوشیتدپرس در این گزارش مدعی شد، شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ناوهواپیمابر و گروه ضربت آن را تحت تعقیب و رصد قرار داده اند. نیروهای ایرانی برای رصد این ناو و شناورهای پشتیبان آن، یک پهپاد را به پرواز درآورده و به شلیک آزمایشی چند راکت در نزدیکی آن ها اقدام کرده اند.

همچنین ایرنا نوشته است: پیش تر منابع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال گفته بودند که ناو یاد شده برای نزدیک به دو ماه در منطقه حضور خواهد داشت. این در شرایطی است که از ماه مارس (فروردین) که ناو «تئودور روزولت» منطقه را به مقصد اقیانوس آرام ترک کرد، هیچ ناوگروه تهاجمی آمریکایی در خلیج فارس حضور نداشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین ارتباط به نقل از یک سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌نویسد که هدف از رفت و آمدهای مکرر این ناوها «تلاش برای غیرقابل ‌پیش‌بینی بودن» است.
پیش تر، روزنامه‌ها در گزارشی با اشاره به عقب نشینی آمریکا از خلیج فارس در ماه‌های گذشته، نوشته بودند که در پی تضعیف موقعیت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، شمار فزاینده ای از مقام‌های این کشور در سطوح مختلف نگران توانایی‌های نظامی رو به گسترش ایران شده بودند.

آنگونه که رسانه‌های آمریکا گزارش داده بودند، بخشی از این اقدامات نتیجه تغییرات راهبردی در مواضع دولت آمریکا و بخشی دیگر، تحت تأثیر محدودیت‌ در تعداد ناوها و تجهیزات نظامی این کشور بوده است.
حضور مداخله جویانه نظامیان آمریکایی در آب های خلیج فارس همواره محل انتقاد مقام های کشورمان بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.