شورای امنیت با اجماع آرای اعضای خود با استقرار تیم بین‌المللی نظارت بر آتش‌بس در الحدیده یمن موافقت کرد؛‌ گامی که مورد حمایت دو طرف درگیر در یمن و نیز عربستان، امارات و بحرین قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل با پیش‌نویس قطعنامه‌ای که تیمی را مامور آغاز نظارت، حمایت و تسهیل اجرای فوری توافقنامه آتش‌بس می‌کند،‌ موافقت کرد.

در این طرح از آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل خواسته شده تا قبل از پایان ماه جاری میلادی درباره نحوه حمایت کامل سازمان ملل از این توافق پیشنهاد ارائه کند؛ توافقی که در رایزنی‌های بین دولت مستعفی یمن و دولت صنعا مورد حمایت انصارالله در سوئد حاصل شده است.

در این طرح بر لزوم دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر با استناد به اصول سه گانه مورد توافق یعنی طرح شورای همکاری خلیج فارس و سازوکاراجرایی آن، خروجی‌های گفت‌وگوی ملی فراگیر و قطعنامه‌های شورای امنیت به خصوص قطعنامه ۲۲۱۶ تاکید می‌ شود.

شورای امنیت با ۱۵ عضو خود گوترش را مامور کرده تا تیمی را به صورت اولیه برای یک ماه جهت نظارت، حمایت و تسهیل آتش‌بس در الحدیده مستقر کند.

بعد از مذاکرات صلح که هفته به طول انجامید انصارالله با دولت مستعفی بر آتش‌بس در الحدیده و خروج تمام نیروهای نظامی توافق کردند و اجرای آتش‌بس از روز سه‌شنبه گذشته اجرایی شد.

استقبال از قطعنامه شورای امنیت

دولت مستعفی و انصارالله نیز از قطعنامه شب گذشته شورای امنیت استقبال کردند.

دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای این گونه واکنش نشان داد: ما از این قطعنامه که تاکید مجدد جامعه جهانی بر حمایت از وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی یمن است، استقبال می‌کنیم.

دولت مستعفی ضمن استقبال از دعوت به پایبندی به توافق استکهلم طبق جدول کاری آن از جمله خروج نیروهای انصارالله از شهر الحدیده و بنادر این شهر و اجرای تبادل اسیران پایبندی خود را به بندهای توافق اعلام کرده و از جامعه جهانی خواست هر گونه نقض آتش‌بس را نظارت کند.

انصارالله نیز شب گذشته بلافاصله از این مصوبه شورای امنیت استقبال کرد. محمد عبدالسلام، رئیس هیئت انصارالله در مذاکرات استکهلم در توییتی نوشت: این قطعنامه به رغم ملاحظات ما درباره برخی اصطلاحات و مضامین آن گامی مثبت در جهت توقف عملیات نظامی ائتلاف عربی و شکستن محاصره و مقدمه راه حل سیاسی فراگیر است.

همچنین امارات، عربستان و بحرین از اقدام شورای امنیت در زمینه تصویب قطعنامه آمریکایی - انگلیس با شماره ۲۴۵۱ درباره یمن و استقرار ناظران بین‌المللی برای نظارت بر آتش‌بس و اجرای نتایج توافقات استکهلم استقبال کردند.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توییتی نوشت: امارات از این قطعنامه با قدرت حمایت می‌کند و قدردان تلاش‌های انگلیس، آمریکا، کویت و دیگر اعضای شورای امنیت است.

قرقاش مدعی شد: امارات به دنبال به تلاش و همکاری با سازمان ملل برای اجرای این قطعنامه است.

معاون نماینده عربستان در سازمان ملل نیز گفت: این قطعنامه تلاش دیپلماتیک عربستان و عادل الجبیر، رئیس دستگاه دیپلماسی و عبدالله معلمی، نماینده دائم عربستان را نشان می‌دهد.

هیئت عربستان افزود: قطعنامه مذکور از توافقات سوئد و اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ حمایت می‌کند.

وزارت خارجه بحرین نیز این گونه واکنش نشان داد: ما از قطعنامه شورای در زمینه آتش‌بس در الحدیده استقبال می‌کند و این منعکس کننده تمایل و اراده جامعه جهانی در دستیابی به راه حل نهایی در یمن است که منجر به تحقق امنیت و صلح در سراسر این کشور می‌شود.

وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای ادامه حمایت جامعه جهانی از تلاش‌های سازمان ملل را درباره یمن خواستار شد.

آنتونیو گوترش نیز از قطعنامه سازمان ملل درباره یمن استقبال کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش گفت‌: دبیر کل سازمان ملل بر اقدام این نهاد برای استقرار ناظران در یمن تاکید دارد و سازمان ملل تلاش‌های خود را برای حمایت از خروجی‌های نشست استکهلم دوچندان می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.