سایت العهد لبنان در گزارشی نوشت: ترامپ تلاش می‌کند با القای این مساله به آمریکایی‌ها که به وعده‌های انتخاباتی خود عمل می‌کند، همچنان از حباب‌های سیاسی بهره‌برداری کند، او امروز نیز این سیاست را با تصمیم برای خروج نیروهایش از سوریه دنبال می‌کند و مدعی است که این نیروها توانسته‌اند داعش را شکست داده و به ماموریت خود پایان دهند و به این ترتیب این تصور را در ذهن آمریکایی‌ها ایجاد کنند که پیروزی نظامی بر داعش حاصل شده و با بازگرداندن سربازان به کشور خواسته‌های آنها محقق می‌شود و این نیروها به هدفی که برای آن از کشور خود خارج شدند یعنی نابودی داعش رسیده‌اند اما این برخلاف واقعیت است زیرا هدف از ورود آمریکا به سوریه سرنگون کردن دولت سوریه بود نه نابودی داعش.

علاوه بر این، ترامپ که به امضای قراردادهای سودآور معروف است، تلاش می‌کند قراردادی با بازیگران منطقه‌ای به ویژه ترکیه ببندد تا این کشور پس از ناکامی در رسیدن به اهداف خود به عنوان بازیگری در منطقه باقی بماند.

در این راستا دکتر احمد ملی، رئیس مرکز پژوهش‌های حقوقی، سیاسی و اداری دانشگاه لبنان گفت: آمریکا با ائتلافی غربی-عربی که تنها هدفش سرنگونی دولت سوریه و تغییر جایگاه آن بود، وارد سوریه شد اما پس از گذشت بیش از هفت سال از درگیری‌ها تمامی تلاش‌های آمریکا با وجود یاری کردن‌ها و حمایت از بیشتر گروه‌های مسلح موجود در خاک سوریه و در راس آنها داعش شکست خوردند.

احمد ملی در ادامه گفت‌وگویش با سایت خبری العهد اظهار کرد: ادامه حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه دیگر فایده‌ای ندارد به همین دلیل رئیس جمهوری آمریکا تصمیم به عقب‌نشینی و سرمایه‌گذاری این اقدام با ترکیه گرفت که مرزهای طولانی با سوریه داشته و هم‌پیمان آمریکا در پیمان ناتو است.

این چهره‌ لبنانی افزود: آمریکا مدت‌های طولانی از کردها به ویژه نیروهای سوریه دموکراتیک برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرد اما شکست خورد به همین دلیل نیز الان از این عقب‌نشینی برای نگه داشتن ترک‌ها که هم‌پیمانان استراتژیک آنها در ناتو هستند، در داخل میدان استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: ترک‌ها در دوره‌ای به ویژه پس از کودتای ناکام در این کشور که باعث شد بیش از گذشته به روسیه و ایران نزدیک شود و ایجاد محوری ویژه که به توافق هایی منجر شود که مهم‌ترین آنها توافق آستانه برای حل بحران سوریه بود، از آمریکا فاصله زیادی گرفت.

دکتر ملی در ادامه احتمال داد که ترامپ با ترک‌ها درباره مساله خروج نیروهای آمریکایی هماهنگ کرده و با آنها درباره بسیاری از مسایل باقی مانده به عنوان یک بازیگر مهم منطقه توافق کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های حقوقی، سیاسی و اداری دانشگاه لبنان در پایان به العهد گفت: خروج آمریکا از سوریه به منزله اعترافی واقعی به شکست طرح این کشور و توطئه‌اش علیه سوریه در برابر مقاومت دولت سوریه و مجوز دادن به ترکیه برای تحقق منافعش است.

دکتر علی شکر، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان نیز در گفت‌وگو با العهد گفت: این تصمیم آمریکا در چارچوب تحولات منطقه و تصمیمات بین‌المللی اتخاذ شده و در راس آنها تصمیم برای توقف جنگ در یمن گرفته و اعلام شد.

دکتر علی شکر در ادامه این تحولات را در چارچوب سازش روسیه-آمریکا برای رسیدگی به پرونده‌های منطقه با مشارکت بازیگران اصلی یعنی ترکیه و ایران و نیز حفاظت از منافع همه آنها و همچنین ساماندهی روابط با ترکیه دانست و تاکید کرد: رویکرد اصلی آمریکا حفظ منافع اصلی خود یعنی حفاظت از خط لوله‌های انتقال نفت و نیز دفاع از رژیم صهیونیستی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.