مارک کمیت، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را قانع کرد که روابط قدیمی و طولانی خود با ترکیه را در تمامی برنامه‌های کشورش درباره سوریه در اولویت قرار بدهد. ترکیه که یکی از بزرگترین ارتش‌ها در اروپا و ناتو است از اهمیت بسیار زیادی برای واشنگتن برخوردار است. تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی از سوریه گامی درست در مسیر تقویت روابط با آنکارا است.

وی افزود: ترکیه‌ای‌ها در تعدادی از جنگ‌ها در کنار ما بودند. در مقام مقایسه روابط واشنگتن با ترکیه نسبت به روابط با گروه‌های دیگر بسیار مهم است. من معتقدم که این سیاست ترامپ بسیار حکیمانه است. ترکیه برای آمریکا بسیار مهم است. این گام خوبی برای به دست آوردن مجدد ترکیه است.

کمیت گفت: آمریکایی‌ها ارتباط گروه "ی‌.پ.ک" (یگان‌های مدافع خلق کرد) در شمال سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ‌.ک‌.ک) را قبول کرده‌اند. حمایت آمریکا از این گروه موقت و تاکتیکی بود. داعش دیگری تهدیدی علیه آمریکا نیست صراحتا می‌گویم داعش شکست خورده است اما هنوز نابود نشده است.

از سوی دیگر، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که مسؤولان کشورش و مسؤولان آمریکایی ژانویه در واشنگتن عقب‌نشینی آمریکا از سوریه و مسائل مربوط به هماهنگی میان دو کشور را بررسی خواهند کرد.

چاووش‌اوغلو به تشکیل سه کارگروه میان ترکیه و آمریکا اشاره کرد و گفت: این کارگروه‌ها هشت ژانویه در واشنگتن نشست برگزار خواهند کرد.

وی گفت که در تماسی با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با او درباره ادامه هماهنگی میان دو کشور در مرحله آتی به توافق رسیده است.

چاووش‌اوغلو گفت که دونالد ترامپ در تماس تلفنی با اردوغان درباره تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه صحبت کرد و بعد از آن به شکل رسمی این تصمیم را اعلام کرد.

وی درباره تصمیم ترکیه برای عملیات علیه داعش طی روزهای آتی گفت: برای ما هیچ تفاوتی میان داعش و پ‌.ک‌.ک و ی.پ.گ و گولن وجود ندارد. ترکیه مصر است که با تمامی گروه‌های تروریستی مبارزه کند. ترکیه برای تمامیت ارضی سوریه اهمیت زیادی قائل است برای همین از حمایتی که از ی‌پ.گ/پ‌.ک‌.ک می‌شود، خرسند نیستیم. هدف ما این بود که نقشه راه منبج ۹۰ روز اجرایی شود و به رغم اجرای امضای این توافق در چهارم ژوئن اما آنچه تاکنون محقق شده برای ترکیه قانع کننده نیست. دلیل این مساله به آنکارا برنمی‌گردد بلکه به واشنگتن برمی‌گردد.

چاووش‌اوغلو درباره روند کنار گذاشتن سلاح از سوی گروه‌های شورشی گفت: ترکیه از آغاز بر لزوم اتخاذ چنین اقدامی تأکید کرد. آمریکایی‌ها همواره می‌گویند که آمار این سلاح‌ها را دارند و آن را جمع‌آوری خواهند کرد. غیرممکن است که بتوان تمامی سلاح‌ها را جمع آوری کرد. روابط آمریکا و ترکیه قبلا شاهد روزهای سختی بود و همچنان برخی موضوعات مثل تحویل فتح الله گولن به ترکیه و قطع حمایت از پ.ک‌.ک حل نشده است. در صورتی که نیروهای آمریکایی از سوریه عقب نشینی کنند موضوع حمایت از کردها حل می‌شود.

وی درباره دلیل کاهش قیمت لیر گفت: نباید این مشکل را تنها به آمریکا ربط بدهیم. حمله‌ای که از لندن شروع شد برخی کشورهای مسلمان نیز پشت آن بودند و تنها به آمریکا ربط ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.