حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره یمن در صفحه توئیترش نوشت: «بعد از چند روز مذاکره طولانی بین اعضای شورای امنیت و کشورهای ذیربط، شورای امنیت پس از سه سال قطعنامه جدیدی را پیرامون یمن به تصویب رسانید که ضمن تایید اقدامات مورد توافق در استکهلم، دبیرکل سازمان ملل را مامور اتخاذ اقدامات لازم برای نظارت بر آتش بس در بندر الحدیده کرده است.»

وی افزود: «دو تحول سیاسی مهم در قطعنامه یکی شکست ائتلاف آمریکا، عربستان و امارات در درج اتهام بی اساس انتقال موشک‌های ایران به یمن بود که با پویایی دیپلماسی ایران در همکاری با اعضای شورا به شکست انجامید و دوم هم اصرار آنها در حذف پیشنهاد انگلیس در مورد شناسایی عوامل فاجعه انسانی در یمن بود.»

به گزارش فارس، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه شماره ۲۴۵۰ را که برای تأیید آتش‌بس بین گروه‌های یمنی صادر شده به تصویب رساند.

۱۵ کشور عضو شورای امنیت بعد از جدال‌های چند روزه بر سر دو قطعنامه رقیب جهت تأیید آتش‌بس یمن سرانجام پیش‌نویس تهیه شده توسط انگلیس را به تصویب رساندند.

انگلیس و آمریکا دو پیش‌نویس رقیب در شورای امنیت توزیع کرده بودند. روسیه با پیش‌نویس آمریکا به دلیل آنکه اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کرد، مخالف بود. اعضا، سرانجام پنجشنبه شب بر سر رأی به پیش‌نویس انگلیس توافق کردند.

پیش‌نویس انگلیس به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل اجازه می‌دهد تیمی را برای تسهیل اجرای توافق استکهلم و نظارت بر آن مستقر کند.

این قطعنامه به علاوه توافق استکهلم را تأیید کرده و از گوترش می‌خواهد در اسرع وقت پیشنهاداتی را برای حمایت کامل سازمان ملل از این آتش‌بس ارائه کند. این قطعنامه به وضعیت سخت انسانی در یمن هم اشاره کرده و از تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد یک روند سیاسی فراگیر حمایت می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.