به گزارش رویترز،«کریستیا فریلند»، وزیر خارجه کانادا در اظهاراتی خواستار فشار کشورها بر چین برای آزادی دو شهروند بازداشتی کانادایی شد.

وزیر خارجه کانادا در نشست خبری خود با خبرنگاران، ضمن درخواست از اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا برای فشار بر چین اعلام کرده که تلاش‌های دیپلماتیک را برای فشار بر پکن افزایش خواهد داد.

اظهارات وزیرخارجه کانادا برای آزادی دو شهروند این کشور در چین یک روز پس از درخواست مشابه وزارت خارجه آمریکا صورت می‌گیرد که با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از رویکرد کانادا، خواستار آزادی فوری دو تبعه کانادایی زندانی در چین شده بود.

کمتر از ده روز پیش چین دو تبعه کانادایی با نامهای «مایکل کاوریگ» (دیپلمات پیشین و مشاور در اندیشکده گروه بحران بین المللی) و «مایکل اسپاور» (بازرگان) را به ظن اقدام علیه امنیت چین بازداشت کرد.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که بازداشت این دو تبعه کانادایی ظاهراً اقدامی تلافی جویانه بوده که مقامات پکن در واکنش به بازداشت مدیرمالی ارشد شرکت هوآوی در کانادا صورت داده اند.

گفتنی است که دولت کانادا روز یکم دسامبر مدیر ارشد مالی شرکت فناوری و چندملیتی «هوآوی» را به ظنِ نقض تحریمهای آمریکا علیه ایران و جهت استرداد به دولت آمریکا، در شهر ونکوور بازداشت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.