نزدیکی جشن ایرانی یلدا و جشن جهانی کریسمس بهانه خوبی بود برای آن‌که سراغ سرمربی آلمانی استقلال برویم و با شفر که از سال گذشته مقیم ایران شده، درباره یلدا و جشن‌های ایرانی و البته درباره کریسمس حرف بزنیم.

 

این دومین سالی است که در ایران هستید، اما فکر کنم اولین یلدایی است که در ایران تجربه می‌کنید.
بله، سال قبل جشن شب یلدای شما با تعطیلات فوتبال همزمان شده بود و من آلمان بودم.

با خوراکی‌های یلدا مشکلی ندارید؟ اکثرش قرمز رنگ است (خنده).
نه، این‌ها خوراکی هستند و فقط برای خوردن... از شما هم ممنونم که این هندوانه شیرین و خوشرنگ را برای من آوردید. رنگ قرمز خوشمره است (خنده).

امسال کسی شما را به شب‌نشینی یلدا دعوت نکرد؟
چرا، اتفاقاً مدیرعامل استقلال دعوتم کرد، ولی نتوانستم بروم، چون جای دیگری قرار داشتم (شفر تلویزیون دعوت بود). امیدوارم سال بعد هم در ایران باشم و مدیرعامل استقلال دوباره دعوتم کند و من هم بتوانم به مهمانی او بروم. خیلی دوست دارم بدانم خانواده‌های ایرانی در این شب چه مراسمی دارند.

خانواده‌ها کنار هم جمع می‌شوند، شعر می‌خوانند، فال می‌گیرند و برای هم آرزوی خوشبختی می‌کنند و خوراکی‌های خوشمزه هم سر میز است...
پس لازم است به تمام خانواده‌های ایرانی این شب را تبریک بگویم. (شفر به زبان فارسی می‌گوید «یلدا مبارک» و ادامه می‌دهد) می‌دانم در گذشته، شما کشور پهناورتری داشتید و فکر می‌کنم الان در برخی کشورهای همسایه ایران، جشن شب یلدا برگزار می‌شود. پس لازم است از طرف من به آن‌ها هم تبریک بگویید و به تمام فارسی‌زبان‌های عزیز در سراسر جهان...

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.