رویترز گزارش داد، برت مک گورک، فرستاده رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش استعفای خود را تقدیم کرد. این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا در یک رشته توئیت اعلام کرد که او را اصلا نمی شناسد و از تصمیم خود مبنی بر خروج نظامی از سوریه و افغانستان دفاع کرد و دولت قبل را هم مانند همیشه متهم کرد.

به گزارش رویترز، مک گورک تصریح کرد که در اواخر فوریه ۲۰۱۹ این سمت را ترک می‌کند.

منابع در مصاحبه با شبکه "سی بی اس" آمریکا گفتند که وی به مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که شدیداً مخالفت تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بوده است.

منابع آگاه به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته‌اند که مک گورک به مایک پامپئو گفته است که به دلیل اختلاف‌نظر جدی با ترامپ تصمیم گرفته که فرایند کناره‌گیری خود را تسریع بخشد.

نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضدداعش قرار بود در فوریه ۲۰۱۹ از سمت خود کناره‌گیری کند.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مک گورک نامه استعفای خود را روز جمعه و یک روز پس از کناره‌گیری جیمز ماتیس از سمت وزارت دفاع آمریکا ارائه کرده است.

براساس گزارش منابع آمریکایی بدین ترتیب مک گورک از تاریخ ۳۱ دسامبر رسما از سمت خود به عنوان نماینده دولت آمریکا در ائتلاف ضدداعش کنار می‌رود.

 ترامپ: فرستاده واشنگتن در ائتلاف ضد داعش را نمی شناسم

دونالد ترامپ خود را رئیس جمهوری محبوب آمریکا نامید و ضمن دفاع دوباره از خروج نیروهایش از سوریه، به «برت مک گورک» فرستاده واشنگتن در ائتلاف ضدداعش حمله لفظی کرد و گفت که این مقام دولتی را نمی شناسد.

به گزارش  خبرآنلاین، ترامپ در رشته توئیتی نوشت: من در انتخاباتی که گفته می شود یکی از بزرگترین های همه دوران بوده است، به این مبنا پیروز شدم تا کشور را از جنگ های خارجی بی پایان و پرهزینه خارج کنم. همچنین بر مبنای ایجاد مرزهای قوی که کشور را امن نگه دارد پیروز شدم. ما برای مرزهای کشورهای دیگر مبارزه کردیم اما برای مرزهای خود مبارزه نمی کنیم.

تصمیم او به خروج از سوریه با انتقاد رسانه ها مواجه شد و «جیمز متیس» وزیر دفاع و «مک گورک» در اعتراض به این تصمیم استعفا دادند.

ترامپ در انتقادی شدید از مک گورک نوشت: برت مک گورک که من نمی شناسمش، سال 2015 توسط باراک اوباما منصوب شد. قرار بود که ماه فوریه سمتش را ترک کند اما پیش از ترک سمت، استعفا داد. اخبار جعلی از این مساله هیچ و پوچ مساله بزرگی ساخته است.

 

وی در حمایت از تصمیم خود اظهار داشت: اگر پس از نابودی داعش در سوریه، هر کسی غیر از رئیس جمهوری محبوب شما دونالد ترامپ اعلام کرد که نیروهایمان را (سالم و سرحال) به خانه برمی گردانیم آن فرد محبوبترین قهرمان در آمریکا خواهد بود.

 

ترامپ همچنین به استعفای متیس و روابط خود با او پرداخت و نوشت: رئیس جمهور ترامپ به طرز بدی جیمز متیس را اخراج کرد. من به او شانس دوباره دادم. برخی فکر می کردند نباید این کار را می کردم اما خودم فکر می کردم که باید این کار را بکنم. ارتباط جالبی داشتیم. اما همه منابعی را که واقعا هرگز نداشت در اختیارش گذاشتم.

رئیس جمهوری آمریکا خطاب به متحدان واشنگتن نیز هشدار داد: متحدان بسیار مهم هستند اما نه وقتی که از آمریکا بهره جویی می کنند.

 

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: من در کاخ سفید هستم و به سختی کار می کنم. گزارش های خبری درباره تعطیلی دولت آمریکا و موضوع سوریه دروغ است. با دموکرات ها درباره امنیت مرزی مورد نیاز در حال مذاکره هستیم؛ اما این امر می تواند طولانی شود.

 

ترامپ در ادامه افزود: ما در ابتدا قرار بود به مدت ۳ ماه در سوریه حضور باشیم و این مربوط به ۷ سال پیش بود. ما هرگز آنجا را ترک نکردیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که من رئیس جمهور شدم داعش قدرت گرفته بود. اکنون داعش عمدتا شکست خورده و کشورهای دیگر آن منطقه ازجمله ترکیه، باید قادر باشند تا به سادگی کنترل هرانچه باقی مانده را در دست بگیرند. ما به خانه بازمی گردیم.

ترامپ در حالی این توئیت ها را منتشر کرده است که وزارت دفاع آمریکا استفاده از نیروهای ویژه آمریکایی در سوریه را بررسی می‌کند.

به گزارش نیویورک تایمز، وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد تا حضور نیروهای آمریکایی در سوریه ادامه یابد.

در همین ارتباط وزارت دفاع امریکا در حال بررسی اعزام گروه‌هایی کوچک از نیروهای عملیات ویژه آمریکایی تحت عنوان ادامه نبرد علیه داعش در سوریه است.

 

در این صورت با وجود فرمان اخیر ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از سوریه، اما حضور آمریکا در سوریه با اعزام گروه‌های عملیات ویژه همچنان ادامه خواهد داشت.

گفته شده این طرح پنتاگون تا پیش از پایان کار جیمز متیس، وزیر دفاع، به کاخ سفید ارائه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.