دکتر کیانوش جهانپور پیش از این از تخلف دو برند معروف اسنک پف کرده در استفاده از ذرت دام در تولید محصولات‌شان و برخورد قانونی سازمان غذا و دارو با این تخلف خبر داده بود.

 

جهانپور با اشاره به بررسی‌های سازمان غذا و دارو در این زمینه، به ایسنا گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته و احراز تخلف انجام شده، پرونده این دو شرکت جهت برخورد قانونی به دستگاه قضایی ارجاع شد.

ضرب‌الاجل سازمان غذا و دارو برای بازرسی فوق‌العاده

انتشار گزارش بازرسی‌ها تا نیمه دی‌ماه

 

جهانپور تاکید کرد: سایر شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که به نوعی از ذرت به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند نیز طبق ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی سازمان غذا و دارو مورد بازرسی فوق‌العاده قرار می‌گیرند. این بازرسی‌ها توسط معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور در حال انجام است. گزارش نهایی این بازرسی‌ فوق‌العاده نیز تا نیمه دی ماه منتشر می‌شود.

 

وی در عین حال گفت: محصول حاصل از ذرت‌های گرید دامی در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو بررسی شد و در آنالیزها تفاوت چندانی با ذرت گرید انسانی نداشتند و لذا محصولاتی که در مدت اخیر مصرف شده‌اند، مشکلی از لحاظ سلامتی نخواهند داشت، اما مجددا تاکید می‌کنم که ادعا و اظهار یک شرکت باید در تمام زنجیره تولید از تامین مواد اولیه تا سایر مراحل تولید و توزیع، لحاظ شود. لذا سازمان به عنوان یک اصل کلی، با این موضوع به عنوان یک امر خلاف ادعا و اظهار اولیه، برخورد قانونی انجام داد. بنابراین موضوع این دو شرکت خلاف رویه‌ها و الزاماتی است که باید در تمام حلقه‌های زنجیره تولید لحاظ شود و به هیچ وجه از سوی سازمان پذیرفته نیست.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تخلف این دو شرکت نیز ابتدا به ساکن از سوی ویستل بلوئرها (whistleblower - افشاکنندگان فساد) و از داخل خود این دو شرکت‌ گزارش شد، گفت: به دنبال دریافت این گزارش‌ها، وزارت جهادکشاورزی و سازمان بررسی‌های لازم را انجام دادند و پس از محرز شدن تخلف، جهت برخورد قانونی، پرونده به دستگاه قضایی ارجاع شد. لذا تسریع در رسیدگی به پرونده‌هایی که به نوعی با سلامت مردم در ارتباط است را از دستگاه قضا خواستاریم و امیدواریم که احکام صادر شده بازدارنده بوده و به این ترتیب از تکرار تخلف در محصولات سلامت محور جلوگیری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.