تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه از سویی و ثابت ماندن نرخ ارزهای عمده در صرافی های بانکی امروز دست به دست هم داد تا نرخ اغلب مسکوکات طلا تثبیت شود به شکلی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با اندکی افزایش نسبت به دیروز به سه میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید.

بر اساس نرخ های اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران، معامله گران امروز هر نیم سکه را یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه را یک میلیون و ۵۰ هزار تومان فروختند که نسبت به پایان معاملات روز گذشته بازار تغییری نداشت؛ هر قطعه سکه یک گرمی نیز ۶۴۰ هزار تومان فروخته شد.

با اینکه بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی در نرخ یک هزار و ۲۵۶ دلار و ۶۰ سنت تثبیت شده است، در بازار تهران مظنه طلا (هر مثقال طلا) یک میلیون و ۳۳۵ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۳۰۸ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت گذاری می شود که نسبت به دیروز افزایش دارد.

بازار معاملات طلا و سکه در حالی این روزها در تهران روزهای آرامی را سپری می کند که در بازارهای جهانی بهای هر اونس طلا روزهای پرتلاطمی را تجربه کرد و تقاضا برای خرید این فلز گرانبها را افزایش داد؛ به شکلی که بنا بر اعلام پایگاه خبری کیتکونیوز، ظرف یک هفته گذشته بهای هر اونس طلا حدود ۱.۴ درصد رشد را تجربه کرد.

علت اصلی افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا بود که در نهایت با افزایش ۲۵ واحدی آن را به محدوده ۲.۲۵ تا ۲.۵ درصد رساند و از این رو تحلیلگران معتقدند که تضعیف دلار آمریکا بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت طلا گذاشت.

بازار آرام ارز

در بازار ارز نیز با اینکه بازار به سمت تامین ارز شرکت ها برای تسویه حساب های آخر سال میلادی با طرف های خارجی حرکت کرده است، اما تغییر چندانی در نرخ ها ایجاد نشد و صرافی های بانک ها تصمیم گرفتند نرخ ها را نسبت به روز گذشته تغییر ندهند؛ طبق نرخ های اعلامی صرافی بانک ملی، امروز هر یورو ۱۱ هزارو ۷۰۰ تومان و هر دلار آمریکا ۹ هزار و ۹۹۰ تومان فروخته می شود و در مقابل بهای خرید آن از مردم ۱۱ هزار ۶۵۰ تومان بابت هر یورو و ۹ هزار و ۹۷۰ تومان بابت هر دلار است.

دیروز میانگین بهای فروش هر یورو در سامانه سنا ۱۱ هزار و ۷۶۸ تومان و هر دلار ۱۰ هزار و ۲۵۶ تومان بود؛ در سامانه نیما نیز هر یورو به نرخ ۹ هزار و ۶۰۱ تومان و دلار به ۹ هزار و ۱۱۵ تومان رسید.

نرخ ها در سامانه سنا بیانگر معاملات انجام شده توسط بانک ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است و در سامانه نیما حواله های ارزی مبادله می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.