هیل گزارش داد، مک گورک چهار روز قبل از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن سربازان آمریکایی از سوریه در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌بی‌سی گفته بود: ما در ماه‌های آینده در مسیر غلبه بر آنچه که فضای فیزیکی تحت کنترل داعش است خواهیم بود. این به معنای پایان یافتن داعش نیست.

مک گورک به این رسانه در جریان یک اجلاس امنیتی در شهر دوحه پایتخت قطر اظهار کرد: هیچ‌کس ساده‌لوح نیست. همچنان یک سری گروهک‌های پنهانی و حملات تروریستی انفرادی به عنوان تهدید تا مدتی مطرح خواهند بود. به همین دلیل است که ما باید به عنوان یک ائتلاف جهانی کنار یکدیگر بمانیم تا به فشار وارد کردن ادامه بدیم.

مک گورک روز جمعه به دنبال اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه اعلام کرد از سمتش استعفا می‌دهد. با این حال او طبق چارچوب زمانی می‌بایست در ماه فوریه دولت ترامپ را ترک کند. اما با این استعفا این اتفاق زودتر افتاد.

در عین حال جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در اقدام اعتراضی مشابهی علیه تصمیمات ترامپ از جانب خود از سمتش استعفا داد.

مک گورک چند روز پیش از استعفایش به خبرنگاران گفت که از نظر او این بی‌احتیاطی است که آمریکا را از منطقه خارج سازیم.

مک گورک به خبرنگاران در محل وزارت امور خارجه آمریکا گفت: من فکر می‌کنم عادلانه است که بگویم آمریکایی‌ها بعد از شکست فیزیکی به اصطلاح خلافت داعش در منطقه باقی خواهند ماند تا زمانی که ما اطمینان حاصل کنیم که شکست داعش یک شکست پایدار است.

او خاطر نشان کرد: این خیلی غیرمحتاطانه است که ما تنها با مشاهده شکست فیزیکی خلافت داعش بگوییم که می‌توانیم اکنون میدان را ترک کنیم. فکر میکنم هرکسی که به این نحو به این جنگ نگریسته است با این گفته موافق است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.