دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به تعداد پزشکان کشور گفت: تعداد پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشکان فارغ التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی در سال ۱۳۵۶ برابر با ۱۳هزار و ۴۲۸ نفر بوده که افراد فعال  و ارائه کننده خدمت (به دلیل بازنشستگی و فوت و مهاجرت و غیره) به مراتب کمتر و در حدود ۱۰ هزار نفر بوده است.

 

شمار پزشکان و دندانپزشکان کشور به ۱۷۳هزار و ۱۳۰ تن رسید

 

وی در این باره افزود: در آن سال‌ها هم  قریب به ۶ هزار پزشک از آسیای جنوبی نظیر پاکستان و بنگلادش و هند در کشور حضور داشتند. علی رغم این که در سال‌های بعد انقلاب هم با موجی از مهاجرت گروه پزشکی مواجه بودیم، با برنامه‌ریزی و اقدامات وسیعی که بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته، در ابتدای سال ۱۳۹۵، ۳۹هزار و ۳۹۸ متخصص و فوق تخصص، ۴۲هزار و ۴۲۲ پزشک عمومی و ۲۶هزار و ۳۶۱ دندانپزشک عمومی و متخصص مجموعا ۱۰۸هزار و ۱۸۱ نفربه صورت فعال در حال ارائه خدمت بوده‌اند و تا آخر وقت اداری دیروز، تعداد پزشکان عمومی و متخصص و دندانپزشکان فارغ التحصیل داخل و خارج و دارای شماره نظام پزشکی کشور به عدد ۱۷۳ هزار و ۱۳۰ تن رسیده و شماره نظام خود را دریافت کرده‌اند.

حریرچی گفت: این افزایش بیش از ۱۰ برابری پزشکان کشور تاثیر بسیار زیادی در بهبود بسیار قابل توجه شاخص‌های بهداشتی درمانی کشور در این ۴۰ سال اخیر داشته است که به تفصیل در چند هفته آینده شاخص‌های مربوطه بیان خواهد شد.

چند پرستار در بیمارستان‌ها فعالند؟

معاون کل وزارت بهداشت همچنین درباره تعداد پرستاران فعال نیز گفت: اکنون در  وزارت بهداشت مجموعا ۱۲۵هزار و ۳۶۹ کادر پرستاری شامل کارشناسان پرستاری و پرستاران دارای مدارک بالاتر، فارغ‌التحصیلان رشته‌های اتاق عمل، هوشبری و نیز دارندگان مدارک بهیاری، کمک پرستاری و کمک بهیاری در حال فعالیت هستند.

وی افزود: ۹۰هزار و ۶۱ تن از این تعداد پرستاران لیسانسیه و با مدرک بالاتر هستند. بانوان ۷۸درصد کادر پرستاری وزارت بهداشت و آقایان ۲۲ درصد کادر پرستاری وزارت بهداشت را تشکیل می‌دهند. ۵۳ درصد کادر پرستاری به صورت استخدام رسمی و پیمانی، ۲۳ درصد در حال گذرندان دوره طرح و تعهدات و ۲۴ درصد دیگر هم عمدتا به صورت شرکتی و قرارداد خرید خدمت مشغول به کار هستند. در سال ۹۷ تعداد پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ۱۰هزار نفر، در مقطع کارشناسی ارشد یکهزار و ۳۲۰ نفر و در مقطع دکترای تخصصی ۱۱۰ نفر در ۱۹۲ دانشکده پرستاری کشور در دانشگاه‌های دولتی و آزاد است.

بهره‌مندی ۳۵میلیون و ۵۰۰هزار بیمار از یارانه طرح "تحول"

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آخرین آمارهای مربوط به دستاوردهای طرح تحول سلامت گفت: از اردیبهشت سال ۹۳ تاکنون ۳۵میلیون و ۵۰۰هزار بیمار در بیمارستان‌های دولتی بستری شده‌اند و از یارانه‌های مالی و تجهیزاتی و خدماتی طرح تحول سلامت استفاده کرده‌اند.

بیش از ۲میلیون زایمان طبیعی رایگان در قالب طرح تحول

وی افزود: در همین مدت اجرای طرح تحول سلامت بیش از ۲میلیون و ۱۰۰هزار زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور در جهت اجرای سیاست‌های جمعیتی و حمایت مالی از مردم انجام شده است.  در همین مدت ۴.۵ سال اجرای طرح تحول، ۲میلیون و ۷۰۰هزار مترمربع فضای بستری بیمارستانی موجود بازسازی شده و ۴۵هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخلی به طور کامل نوسازی شده است.

حریرچی ادامه داد: همچنین ۲هزار و ۴۲۰ تخت مراقبت‌های ویژه (ICU-CCU) تامین و تحویل شده است و ۷۵هزار و ۵۰۰ قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای برای بیمارستان‌های موجود و جدیدالاحداث تامین شده است و ۱۳۱ هزار قلم تجهیزات هتلینگ در بیمارستان‌ها مستقر شده است. ۱۸۰۰واحد اختصاصی زایمان(LDR ) در ۳۶۶ بیمارستان ساخته شده است و ۱۷ مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در شش استان فاقد مرکز (سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهار محال بختیاری، کهکلویه بویر احمد، گلستان و لرستان) ایجاد شده است.

ساخت و تجهیز ۲۵۰ پلی کلینیک تخصصی در کشور

وی افزود: ۲۵۰ پلی کلینیک تخصصی جدید شامل ۶هزار و ۴۴۰ مطب در بخش دولتی ساخته و تجهیز شده است و ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور ساخته شده است و بخش اورژانس اکثر بیمارستان‌های کشور نوسازی شده است و ۱۵۰۰ تخت اورژانس جدید ایجاد شده و ۱۸۰ بخش بستری اورژانس در سراسر کشور بهسازی و استانداردسازی شده است. یکهزار و ۳۰۰ تخت جدید بستری روانپزشکی و ۱۵ بخش اورژانس روانپزشکی جدید در بیمارستان‌ها ایجاد شده است.

راه‌اندازی ۳۹ پایگاه اورژانس هوایی

حریرچی ادامه داد: همچنین ۳۹ پایگاه اورژانس هوایی ایجاد شده و۱۳هزار و ۷۹ بیمار و مصدوم طی ۹هزار و ۲۲ سورت پروازی منتقل شده‌اند. برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های قلبی نیز به عنوان اولین علت مرگ ایرانیان به صورت شبانه‌روزی در ۵۴ بیمارستان کشور در ۲۴ شهر اجرا شده و در طی اجرای این برنامه ۳۵هزار و ۴۰۰ نفر از خدمت پیشرفته و باز کردن عروق قلبی با آنژیوگرافی بهره‌مند شدند. با اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی نیز به عنوان دومین علت مرگ ایرانیان، به صورت شبانه روزی در ۵۵ بیمارستان کشور در ۲۵ شهر ۳هزار و ۵۲۰ ازخدمت ترومبولیتیک‌تراپی و باز کردن عروق مغز بهره‌مند شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.