آسوشیتدپرس گزارش داد، به نظر می رسد هر دو طرف نزاع طولانی مدت بر سر تامین بودجه برای احداث دیوار مرزی، نرمش نشان داده اند، اما تعطیلی یک چهارم دولت فدرال همچنان به قوت خود باقی است.

کاخ سفید هشدار داده است که تعطیلی دولت فدرال ممکن است به ماه ژانویه (دی / بهمن) کشیده شود.

«میک مولوانی» رئیس موقت کارکنان کاخ سفید گفت که منتظر است از نظر «چاک شومر» رهبر دمکراتیک سنا در مورد مبلغ پیشنهادی کاخ سفید برای تامین امنیت مرزی مطلع شود.

مولوانی یادآور شد که رقم پیشنهادی کاخ سفید برای احداث این دیوار، مبلغی بین درخواست پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ترامپ و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری دمکرات هاست.

وی گفت: ما از رقم پنج میلیاردی صرف نظر کردیم و امیدواریم آنها رقم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری را افزایش دهند. با این حال دفتر شومر اعلام کرد که دیدگاه های دو طرف مناقشه همچنان از هم بسیار دوراست.

 

«دیک دوربین» سناتور دمکرات آمریکا خواستار استفاده بیشتر از فناوری در امتداد مرز کشورش با مکزیک به جای احداث دیوار قرون وسطایی شده است.

وی در مورد پیشنهاد اختصاص اعتبار مالی بیشتر برای این کار مشروط بر اینکه برای احداث دیوار هزینه نشود، نظر مساعدی نشان داد.

براساس این گزارش، بن بست موجود در زمینه تامین واعتبارات مورد نیاز برای احداث این دیوار منجر به تعطیلی بخش هایی از دولت آمریکا شده است. تعطیلی بر شرایط کاری صدها هزار کارمند فدرال در سراسر این کشور تاتیر می گذارد و احتمالا تا روز پنجشنبه زمانی که نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا بار دیگر با هم ملاقات می کنند، تداوم خواهد یافت.

دولت فدرال در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به مناسبت تعطیلات کریسمس، تعطیل است و این بدان معناست کارمندان فدرال از روز چهارشنبه اولین روز تاثیر از دست دادن خدمات دولتی را احساس می کنند.

 

به گفته مولوانی، دولت احتمالا تا ماه ژانویه (دی / بهمن) زمانی که دمکرات ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دلیل پیروزی در انتخابات میان دوره ای کنگره به دست می گیرند، ادامه می یابد.

در همین حال، «جاستین گودمن» سخنگوی شومر گفت که اگر مولوانی از تداوم تعطیلی دولت تا سال جدید سخن می گوید، حرف وی را باور کنید، زیرا این تعطیلی آنهاست.

ترامپ به تازگی گفته بود که مفتخر است دولت را به خاطر مسائل مرزی تعطیل کند.

وی روز یکشنبه در صفحه توییتر خود نوشت؛ تنها راه جلوگیری از ورود مواد مخدر، گروه های تبهکار، قاچاق انسان، عناصر جنایتکار و بسیاری موارد دیگر به کشورمان، احداث دیوار یا مانع است.

وی در این توییت یادآور شد که پهپادها و تجهیزات دیگر فوق العاده بوده، اما فقط احداث دیواری به سبک قدیمی است که موثر واقع می شود.

در این میان، دمکرات ها تنها کسانی نیستند که با پیشنهاد احداث دیوار مرزی مخالفت کرده اند. «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی که منتقد سیاست های ترامپ بوده، جنگ بر سر دیوار مرزی را جنگی ساختگی خوانده است.

 

وی با اشاره به روش های دیگری به جز احداث دیوار که امنیت مرزی را بهتر تامین می کند، این مناقشه را غیرضروری دانست. دمکرات ها از هر گونه پیشنهادی برای تامین امنیت مرزی که دربرگیرنده احداث دیوار نباشد، استقبال کرده اند.این گروه پیشنهاد داده اند هزینه ها از سطح کنونی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای حصارگذاری در مرز و دیگر موارد امنیتی بالاتر نرود.

سناتورهای آمریکایی توافقی دو حزبی برای فعال نگه داشتن دولت در ماه فوریه (بهمن - اسفند) را تصویب و با تامین یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای طرح های ویژه در زمینه امنیت مرزی به استثنای احداث دیوار، موافقت کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.