«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه طی پیام‌هایی بار دیگر از «جیمز متیس» وزیر دفاع برکنار شده این کشور انتقاد کرد و گفت که وی بهره مندی بسیاری از کشورهای ثروتمند جهان از مزایای دوستی با آمریکا را یک چالش نمی‌بیند.

وی در این پیام توئیتری نوشت: برای معدود سناتورهایی که فکر می‌کنند من اتحاد با دیگر کشورها را دوست ندارم یا تقدیر نمی‌کنم. آنها اشتباه می‌کنند. من این کار را انجام می‌دهم (اما) چیزی که من دوست ندارم این است زمانی که بسیاری از این کشورها از مزایای دوستی با آمریکا هم در زمینه نظامی و هم تجاری بهره می‌برند ما در واقع در حال یارانه دادن به بسیاری از این کشورهای بسیار ثروتمند در سراسر جهان هستیم و این کشورها در عین حال از مزایای دوستی با آمریکا و مالیات دهندگان و تجارت با آمریکا بهره می‌برند. ژنرال متیس این موضوع را به عنوان یک چالش نمی‌بیند. اما من این را یک چالش می‌دانم و باید برطرف شود.

رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در پیامی غیرمنتظره اعلام کرد متیس یک هفته دیگر سمتش را تحویل می‌دهد.

ترامپ در این پیام توییتری اعلام کرد که «پاتریک شاناهان» که اکنون معاون وزارت دفاع آمریکا است، سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده می‌گیرد.

دستور غیرمنتظره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه انتقادات زیادی را از این تصمیم ترامپ برانگیخته است. برخی تحلیلگران آن را نشانه شکست راهبرد آمریکا در سوریه خوانده و بعضی از منتقدان آمریکایی نیز آن را هدیه کریسمس از سوی ترامپ به دشمنان آمریکا از جمله روسیه قلمداد کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.