روسیا الیوم گزارش داد، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در جمع فرماندهان نظامی و امنیتی در خارطوم در واکنش به اعتراضات چند روز اخیر مردم سودان به اوضاع نابسامان اقتصادی و معیشتی خود، به معترضان وعده انجام اصلاحات اقتصادی "به منظور فراهم کردن زندگی شرافتمندانه" را داد.

وی همچنین به مردم سودان درباره تلاش برای ایجاد تردید و پراکندن بذر ناامیدی در جامعه هشدار داد و از آنها خواست به کسانی که شایعه رواج می‌دهند، توجهی نکنند.

البشیر همچنین وعده انجام اقداماتی را داد که اعتماد مردم را به بخش‌های بانکی برگرداند.

او در ادامه از "تلاش‌های هماهنگ نیروهای نظامی و دستگاه امنیت و اطلاعات برای حفاظت از امنیت و جان شهروندان" قدردانی کرد.

تعدادی از شهرهای سودان از هفته گذشته شاهد برگزاری تظاهرات و اعتراضات مردمی به گرانی کالاهای اساسی از جمله افزایش قیمت سوخت و کمبود نان است که اعتراضات چندین کشته بر جای گذاشت. این اولین واکنش عمر البشیر به اعتراضات مردمی در این کشور به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، صلاح عبدالله قوش، رئیس دستگاه امنیت و اطلاعات سودان نیز بر وفاداری نیروهای خود به عمر البشیر تاکید کرد.

قوش همچنین بر تعهد دستگاه امنیتی به "استانداردهای حرفه‌ای و احترام به حق آزادی بیان" تاکید کرد و نسبت به صدمه زدن به اموال عمومی، ارعاب شهروندان و نقض حقوق مالکیت آنها هشدار داد و این اقدامات را "خط قرمز" نیروهای امنیتی توصیف کرد.

از سوی دیگر، "جدو عشر"، رهبر جنبش "عدالت و برابری سودان" در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک بر همبستگی این جنبش با تظاهرات خیابانی و جوانان در تمامی مناطق این کشور تاکید کرد.

وی اظهار کرد: من معتقدم که این تظاهرات نسبت به تظاهرات گذشته متفاوت است چراکه ملت از سیاست‌های دولت به تنگ آمده‌اند و وارد مرحله‌ای شده‌اند که هیچ راه بازگشتی از آن نیست، چراکه شرایط اقتصادی کشور در یک مرحله به شدت بحرانی قرار دارد و دولت باید به منظور پاسخگویی به خواسته‌های معترضان که آن‌ها را به خیابان‌ها کشانده اقدامات مختلفی را در دستورکار خود قرار داده و راه حل‌هایی فوریی اتخاذ کند.

رهبر جنبش عدالت و برابری سودان ادامه داد: با این وجود گمان نمی‌کنم که دولت راه حل‌های سریعی را برای پاسخگویی به خواسته ملت داشته باشد و احتمالا تظاهرات مردمی ادامه خواهد یافت.

وی همچنین خواستار تغییر سیاست‌های دولت سودان شد.

 

از سوی دیگر، حکومت کویت روز گذشته برای حمایت از سودان به منظور عبور از بحران اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند اعلام آمادگی کرد.

در همین راستا، بابک الصدیق بیان، سخنگوی وزارت خارجه سودان اعلام کرد که الدردیری محمد احمد، وزیر خارجه این کشور در دفتر خود با بسام القنبدی، سفیر کویت در خارطوم دیدار کرده، که القنبدی در این دیدار پیامی را از سوی حکومت کویت تقدیم دردیری کرده است که در آن بر حمایت کویت از سودان تاکید شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.