پایگاه خبری «بحرین میرر» نوشت، آیت‌الله شیخ «عیسی قاسم» رهبر معنوی شیعیان بحرین پس از طی یک دوره درمان در لندن، راهی عراق می‌شود.

در همین حال، شبکه خبری «اللؤلؤة» به نقل از تیم پزشکی و درمان شیخ عیسی قاسم گزارش داد که «روحانی مبارز بحرین امروز(سه شنبه) پس از حدود نیم قرن برای زیارت عتبات مقدس راهی عراق می‌شود.»

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم بیش از ۲ سال در محاصره نظامی رژیم آل خلیفه بود که تیرماه امسال و پس از ۱۴ ماه بازداشت خانگی و وخامت حالش سرانجام با موافقت پادشاه بحرین برای درمان بیماری‌اش به لندن منتقل شده بود.

از خرداد سال ۱۳۹۵ دولت بحرین پس از سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم، شهرک الدراز محل سکونت آیت‌الله را به محاصره خود درآورده و از سال گذشته نیز دادگاه بحرین وی را به بازداشت خانگی محکوم کرد که از آن زمان به بعد وضعیت جسمانی آیت‌الله وخیم شده و پس از انتقال به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

رهبر معنوی شیعیان بحرین وزارت کشور بحرین در ژوئن سال ۲۰۱۶، تابعیت شیخ عیسی قاسم بزرگ‌ترین مرجع دینی شیعیان بحرین را هم به اتهام «تلاش برای اختلاف‌افکنی در جامعه بحرین و تشویق جوانان به نقض قانون اساسی و ترویج جو فرقه‌گرایی» سلب کرد که سبب اعتراض‌هایی در بحرین شد.

این در حالی است که طبق ماده بیست و نهم «منشور حقوق بشر عربی» که بحرین نیز آن را امضا کرده «هر فردی حق برخورداری از هر تابعیتی را داراست و کسی نباید به زور یا غیرقانونی آن را سلب کند».

آیت الله شیخ «عیسی احمد قاسم الدرازی البحرانی» از برجسته‌ترین علما و رهبران دینی بحرین است که در روستای «الدَراز» از توابع منامه در پایتخت بحرین دیده متولد شد.

تحصیلات علوم دینی خود را در بحرین در دهه ۱۹۶۰ میلادی با حضور در محضر شیخ «علوی الغریفی» آغاز کرد و سپس راهی نجف اشرف شد تا به تحصیل علوم دینی و از جمله فقه در آن بپردازد. وی از جمله دانش‌آموختگان آیت الله شهید «سید محمدباقر صدر» است.

مردم بحرین همزمان با آغاز فعالیت‌های در بحرین برای تأسیس پارلمان و تدوین قانون اساسی این کشور از شیخ عیسی قاسم خواستند تا با بازگشت به این کشور خود را برای حضور در این پارلمان کاندیدا نماید و در عمل شیخ عیسی موفق شد با بالاترین رأی به پارلمان بحرین راه یابد و در سال ۱۹۷۱ میلادی هم نامزد نمایندگی در مجلس ملی شد و با به دست آوردن آرای لازم به این مجلس راه یافت.

وی در ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی برای اتمام تحصیلات عالیه دینی خود، عازم شهر مقدس قم شد و تحصیلات حوزوی و علوم دینی خود را در محضر اساتیدی چون آیات عظام مرحوم آیت الله «فاضل لنکرانی»، «سید محمود هاشمی» و «سید کاظم حائری» ادامه داد.

وی تا هشتم مارس سال ۲۰۰۱ میلادی در قم اقامت داشت و مشغول به تحصیل بود و در همین سال با استقبال وسیع مردم بحرین وارد این کشور شد و فعالیت‌های مبارزاتی خود علیه ظلم و استبداد آل خلیفه را آغاز کرد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.