سؤالاتی درباره دلایل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای برگزاری انتخابات زودهنگام به جای ادامه همکاری با ائتلاف کنونی در دولت، مطرح است. پیشتر سخنگوی نتانیاهو در پیامی توئیتری نوشته بود، پس از برگزاری نشستی میان اعضای ائتلاف حاکم، رهبران ائتلاف با اجماع تصمیم گرفتند پارلمان را منحل و در ماه آوریل انتخابات زودهنگام برگزار کنند.

نتانیاهو در حال حاضر ریاست ائتلاف دولت را برعهده دارد که از ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل)، اکثریت شکننده ۶۱ کرسی را در اختیار دارد.

روزنامه هاآرتص اسرائیل نوشت، شش دلیل نتانیاهو را وادار کرده انتخابات را به جای برگزاری آن در موعد خود یعنی ماه نوامبر، زودتر برگزار کند:

همه‌پرسی میزان محبوبیت

نخستین دلیل نتانیاهو به نظر هاآرتص، همه‌پرسی است؛ نتانیاهو از زمان بازگشتش به قدرت از ۹ سال پیش، همچنان از محبوبیت مردمی برخوردار است و می‌خواهد انتخابات آتی به منزله همه‌پرسی باشد که میزان شایستگی او را برای باقی ماندن در سمت خود و میزان اعتماد مردم به خود با وجود اتهام‌های فساد علیه او و همسرش را نشان دهد.

ناکام گذاشتن احزاب مخالف

دلیل دوم ناکام گذاشتن احزاب مخالف است،‌ برگزاری انتخابات زودهنگام ماموریت احزاب مخالف را از توافق بر سر انتخاب یک گزینه واحد برای رویارویی با نانیاهو و حزب لیکود در انتخابات دشوارتر خواهد کرد.

فرار از پرونده فساد

دلیل سوم دادستانی کل است، این اقدام دادستانی کل را مردد خواهد کرد که آیا به پرونده‌های فساد نتانیاهو بپردازد یا نه. در صورتی که دادستانی کل وارد عمل شده و تصمیمی درباره نخست وزیر اتخاذ کند، حزب راست‌گرای حاکم او را به تاثیر تصمیماتش بر انتخابات متهم خواهد کرد.

معامله قرن

دلیل چهارم طرح ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به "معامله قرن" است،‌ کاخ سفید قول داده، برای حل اختلافات میان اسرائیل و فلسطین طرح معامله قرن را آغاز کند. نتانیاهو از انتخابات زودهنگام سوءاستفاده خواهد کرد تا از دولت آمریکا بخواهد آغاز این طرح را تا زمان تشکیل دولت جدید به تاخیر اندازد.

اقتصاد قابل قبول

دلیل پنجم مساله اقتصاد است،‌ نخست وزیر از زمان بازگشتش به قدرت از کارنامه اقتصادی خوبی به ویژه در رابطه با رشد اقتصادی، میانگین بیکاری و کاهش دستمزدها برخوردار بوده است، بنابراین برگزاری انتخابات زودهنگام موجب می‌شود آمار اقتصادی به نفع کمپین انتخاباتی نتانیاهو تمام شود.

خانه‌تکانی در ائتلاف دولت

دلیل ششم نوسازی در شرکای همپیمان دولت است، نتانیاهو قول داده در صورت پیروزی در انتخابات آتی به فعالیتی که در حال انجام آن است ادامه دهد، به همین دلیل بعید نیست که شرکای جدیدی انتخاب و دولت میانه‌روتری تشکیل دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.