سید عباس صالحی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری پایان سفر خود به آذربایجان غربی با بیان اینکه نگاه دولت تعامل حداکثری با رسانه‌هاست، گفت: رسانه مکمل دولت و رکن چهارم دموکراسی است و امیدواریم مشکلات خبرنگاران با مسوولان از طریق تعامل مسوولان با رسانه‌ها، رعایت اخلاق و قانون‌های حرفه‌ای توسط اهالی رسانه و در چهارچوب گفت‌وگو حل شود.

صالحی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان یارانه پرداختی به مطبوعات ٨٠٠ میلیارد ریال بود، گفت: امسال این میزان از ابتدای سال‌جاری تاکنون ٢٥٠ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: مطبوعات کاغذی باید مزیت‌های خود را در صحت، دقت و تولید محتوای کیفی نشان بدهند و جایگاه واقعی خود را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: مطبوعات محلی در شرایط سختی منتشر می‌شود و یارانه‌های امسال در شش ماهه دوم با نگاه حمایتی و تغییر ایجاد شده توزیع می‌شود.

صالحی ادامه داد: در سه ماهه اخیر ٢٠ هزار تن کاغذ در کشور توزیع شده که ٩٠ درصد آن به نشریات غیردولتی تخصیص یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شفافیت در زمینه نظام حمایت از آگهی‌ها وجود دارد اما کافی نیست، گفت: باید دستورالعمل‌ها، مجوزها و نظارت‌ها در اتاق شیشه‌ای دیده شود تا در نتیجه برطرف شدن سوءتفاهم‌ها، نقدپذیری افزایش پیدا کند.

صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر راهکارهای موجود برای افزایش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: محدودیت‌های فراوانی در تخصیص بودجه وجود داشت و برای سال بعد نیز وجود خواهد داشت.

وی افزود: بخش خصوصی باید به کمک دولت بیاید و در سایه هم‌افزایی نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی مشکل ناکافی بودن بودجه فرهنگی تاحدی برطرف می‌شود.

وی درباره فعالیت‌های سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی غیرمجوزدار نیز گفت: تذکرهای لازم توسط معاونت مطبوعاتی به این رسانه‌ها داده شده است و برای این تذکرها پایان و محدوده‌ای وجود خواهد داشت.

صالحی با اشاره به اینکه لایحه نظام جامع رسانه‌ای در حال طی مسیر قانونی بوده و قسمتی آن اصلاح شده است، گفت: برداشت تدوین‌کنندگان این لایحه این بود که این قانون می‌تواند به کمک فضای نظام رسانه‌ای بیاید و در دفاع حقوق رسانه موثر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.