یک: رشد تصاعدی بودجه جبران خسارت بازداشت‌ها

یکی از مواردی که در بودجه پیشنهادی سال ۹۷به چشم می‌آمد، حذف ردیف بودجه «کمک برای حمایت از بزه‌دیدگان و خسارت ناشی از احکام قضایی» بود.

با تصویب و اجرایی‌شدن قانون آیین دادرسی کیفری و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی محاسبه و پرداخت خسارت ناشی از بازداشت اشتباهی افراد، این خسارت باید از محل زیرمجموعه بودجه وزارت دادگستری تحت عنوان «کمک برای حمایت از بزه‌دیدگان و خسارت ناشی از احکام قضایی» پرداخت شود. این ردیف در حالی برای سال ۹۴ حدود ۲میلیاردتومان بود و در سال ۹۵ به ۵میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که در سال ۹۶ به ۱۱میلیارد رسید و در نهایت این رقم برای سال آینده ۴۵میلیاردتومان برآورد شده است.

دو: اختصاص ۲۲میلیارد برای اشتغال زندانیان آزاد شده

برخلاف سال قبل که بودجه سازمان زندان‌ها کاهش یافته بود، اما امسال به یک هزار و ۷۲۰ میلیارد و ۶۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به بودجه پیشنهادی ۸۳۲ میلیاردی سال قبل با افزایش روبه‌رو بوده است. همچنین ۲۲ میلیارد و ۸۸۸ میلیون تومان نیز برای اشتغال زندانیان آزادشده در اختیار سازمان زندان‌ها قرار می‌گیرد که این میزان در سال جاری ۱۶ میلیارد تومان بود.

این افزایش در حالی است که توسعه اشتغال و حمایت از زندانیان آزاد شده از جمله محورهای مهم در حوزه کاهش جمعیت کیفری می‌تواند باشد. یکی از راهکارهای کاهش ورودی به زندان‌ها توسعه اشتغال است که از این رو باید شرایط به گونه‌ای باشد که زندانی پس از آزادی تحت تأثیر برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی با اصلاح کامل به زندگی شرافتمندانه در جامعه بازگردد که اختصاص این سهمیه‌بندی دست سازمان زندان‌ها را بازتر خواهد کرد. ایجاد اشتغال برای زندانیان آزاده شده جرائم غیرعمد و راه‌اندازی واحد اشتغالزایی از جمله مواردی است که مسئولان نهاد قضایی معتقد بودند با اختصاص بودجه‌بندی مناسب قادر به اشتغال این افراد در حوزه آموزش رانندگی، نانوایی‌ها و مراکز خدماتی خواهند بود.

سه: سایر موارد افزایشی در بودجه‌بندی ۹۸

سازمان پزشکی قانونی نیز از جمله زیرمجموعه‌های نهاد قضایی است که در صورت تصویب، از بودجه‌ای بالغ بر ۳۶۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومانی بهره‌مند خواهد شد. سهمی که در سال ۹۷ با پیشنهاد ۲۷۷ میلیاردی سپری شد. بودجه ۱۳۹ میلیارد تومانی سازمان بازرسی در سال ۹۷، به ۱۸۷میلیارد تومان پیشنهاد شده است. همچنین دیوان عدالت اداری نیز از دیگر نهادهایی است که با توجه به پیشنهاد بودجه ۹۴ میلیارد تومانی در سال ۹۷ و پیشنهاد ۱۶۶میلیارد و ۴۴۱میلیونی در سال ۹۸ با افزایش چند برابری روبه‌رو بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.