احمد حاتمی یزد در گفتگو با خبرآنلاین افزود: بخشنامه بانک مرکزی برای منع پرداخت سود روزشمار، اقدامی بسیار مناسب است چرا که مردم نباید انتظار داشته باشند پولی را در بانک بگذارند و فقط برای یک روز آن سود بگیرند.

وی گفت: پیش از این سپرده‌ها سود روزشمار از بانک‌ها می‌گرفتند اما با تصمیم جدید چه ابتدای ماه پولی را از حسابشان برداشت کنند و چه انتهای ماه دیگر سودی دریافت نخواهند کرد و تنها مانده حساب است که سود می‌گیرد، در این حالت بار عظیمی از دوش بانک‌ها برداشته خواهد شد.

 وی در پاسخ به این سئوال که آیا این بخشنامه می‌تواند مشکلات نظام بانک را تا حدی برطرف کند؟ گفت: این تصمیم مشکلات نظام بانکی را حل نمی‌کند بلکه آن را کم می‌کند. به عبارت دیگر این اقدام از زیان بانک‌ها تا حدی می‌کاهد اما نمی‌تواند مشکلات نظام بانکی را برطرف کند.

حاتمی یزد گفت: بانک‌ها در حال حاضر به شدت زیان‌ده هستند، به عبارت دیگر سودی که به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند به مراتب کمتر از درآمدهای واقعی آنان است و همین امر سبب شده است با زیان روبرو باشند.

وی با اشاره به زمینه شکل‌گیری بحران بزرگ مالی برای بانک‌ها ادامه داد: از ابتدا قرار بود بانک‌ها پول بگیرند و با آن کار کنند و سودی که به دست می‌آید را بین خود و سپرده‌گذار تقسیم کنند اما بعد برای روشن‌تر شدن شرایط تاکید کردند بانک حق دارد حداقلی سود را تعیین کند و اگر نتوانست حداقل سود تعیین شده را به دست بیاورد، این پول را از محل سرمایه یا سهم درآمدی خودش پرداخت خواهد کرد.

وی رقم سود پرداختی از سوی بانک‌ها را بسیار بالا خواند و تاکید کرد: این سود بالا را بانک‌ها با اضافه برداشت و استقراض از بانک مرکزی و ... تامین می‌کنند و از سوی دیگر با خلق پول فشاری دیگر به اقتصاد وارد می‌کنند.

 این مدیر اسبق نظام بانکی تاکید کرد: رییس کل جدید بانک مرکزی تلاش کرده است اصلاح نظام بانکی را کلید بزند و این تصمیم نیز در همین راستا اتخاذ شده و به نظر می‌رسد با عدم پرداخت سود بانکی به سپرده‌های کوتاه مدت، بانک‌ها بتوانند حجم زیانشان را کاهش دهند.

 وی ادامه داد: منافع این اقدام از طریق کاهش حجم زیان به سپرده‌گذاران خواهد رسید و وقتی بانک‌ها مجاز نباشند بیش از درآمدشان سود بدهند، مردم نیز می‌توانند به درستی تصمیم بگیرند کدام بانک را برای سپرده‌گذاری انتخاب کنند.  

این کارشناس بانکی گفت: در تمام کشورهای پیشرفته نیز سود روزشمار به مردم تعلق نمی‌گیرد بلکه در بازارهای بین بانکی که بدان  "مانی مارکت" می‌گویند بانک‌ها به هم پول قرض می‌دهند و بابت هر روز این پول سودی را نیز محاسبه می‌کنند اما سپرده‌گذار در این فرآیند دخالتی ندارد.

به گفته وی این اقدام تاثیر چندانی بر وضعیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها نخواهد داشت. گسترش کارت‌های بانکی بخش عمده‌ای از خریدهای روزانه را متوجه استفاده از کارت کرده و در عین حال حقوق و دستمزد و ... نیز از طریق واریز به حساب‌های بانکی پرداخت می‌شود در نتیجه این تصمیم تاثیری بر گردش حساب‌های کوتاه‌مدت باقی نخواهد گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.