طی سالیان گذشته روسای جمهوی ایالات متحده آمریکا در گذشته بارها به صورت محرمانه و غیر دیپلماتیک به عراق سفر کرده اند و جرج بوش نخستین رییس جمهوری بود که در نوامبر ۲۰۰۳ محرمانه و در میان تدابیر شدید امنیتی بی سابقه وارد خاک عراق شد تا «عید شکرگزاری» به نیروهای آمریکایی را تبریک بگوید. وی از سربازان آمریکایی بابت آنچه آن را «حمایت از مردم آمریکا» خواند، تشکر کرد.

بوش پس از آن نیز سه مرتبه به عراق سفر و در سال ۲۰۰۶ با نوری المالکی نخست‌وزیر وقت این کشور دیدار کرد. او در سال ۲۰۰۷ نیز از پایگاه «عیدالاسد» همان پایگاهی که چهارشنبه شب ترامپ وارد آن شد دیدن کرد.

سفر سوم بوش در سال ۲۰۰۸ و دو ماه پیش از پایان ریاست‌جمهوری‌اش انجام شد. همان سفری که «منتظر الزیدی» خبرنگار عراقی با لنگه کفش او را در خلال کنفرانس خبری مشترک با نوری المالکی هدف قرار داد و به قهرمان عراقی‌ها تبدیل شد.

باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا نیز در سال ۲۰۰۹ در سفری چهار ونیم ساعته و محرمانه به عراق مقابل نظامیان آمریکایی در پایگاه «النصر» بغداد در نزدیک کاخ «صدام» سخنرانی کرد و این در حالی بود که نیروهای آمریکایی جنگ در عراق را به پایان رسانده بودند.

ترامپ سومین رییس جمهوری آمریکا که چهارشنبه شب بطورغیر منتظره وخارج ازعرف دیپلماتیک به عراق سفر کرده بود، با اذعان به محرمانه بودن این سفر گفت که خیلی غم انگیز است، هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی و بعد ناچار باشی در کمال پنهان کاری به این منطقه بیایی و هر کاری انجام دهی تا سالم به مقصد برسی.

اعتراض مردم و مقامات عراقی به سفر ترامپ

احزاب و شخصیت های عراقی سفر مخفیانه ترامپ به بغداد را اهانتی آشکار از سوی رئیس جمهوری آمریکا به دولت و ملت خود تلقی کرده و خواستار احضار سفیر واشنگتن در بغداد و اعتراض به وی شده اند.

حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق با انتقاد از نحوه سفر &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رئیس جمهوری آمریکا، این سفر را بر خلاف عرف دیپلماتیک و روابط با کشوری دارای استقلال و حاکمیت ملی دانست.

دفتر العبادی روز پنجشنبه در بیانیه ای تاکید کرد که این سفر بشکلی که انجام شد از نظر ما اقدامی غیرقابل قبول است.

وی افزود: پیروزی ها و موفقیت هایی که کشور، ملت و رزمندگان قهرمانش بدست آوردند، تا ابد جهان را شگفت زده خود کرده و به یمن آن بود که عراق جایگاه خود را در منطقه و جهان بدست آورد پس نباید به عقب برگردیم.

جعفر الحسینی، سخنگوی کتائب حزب الله عراق از نیروهای مقاومت اسلامی تابع سازمان الحشد الشعبی نیز گفت که این نیروهای مقاومت اسلامی هستند که آمریکا را مجبور خواهند کرد نیروهایش را از عراق بیرون بکشد.

وی سفر غیر منتظره ترامپ به عراق و مختصر کردن آن به دیدار با سربازان آمریکا در یک پایگاه نظامی را نشانه عدم احساس امنیت او در عراق دانست.

شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق، دیگر گروه مقاومت اسلامی از مجموعه گروههای الحشد الشعبی عراق نیز در توییتی گفت که سفر مخفیانه ترامپ به عراق نشان دهنده ماهیت طرح آمریکا برای عراق است.

وی افزود: دیدار ترامپ از یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق بدون رعایت عرف دیپلماتیک، ماهیت طرح آنان برای عراق را نمایان می کند.

لیث العذاری، از اعضای ارشد جنبش عصائب اهل الحق عراق ، گفت که ترامپ با این رفتار خود نشان داد که از نظر او عراق حیاط خلوت آمریکا و محل اجرای طرح های واشنگتن است و نه تنها برای عراق احترامی قائل نیست بلکه دنبال تضعیف این کشور است.

فراکسیون پشتوانه ملی به رهبری &#۳۹;احمد الاسدی&#۳۹; نیز در بیانیه ای اعلام کرد: سفر ترامپ و نحوه اطلاع رسانی از آن نشان می دهد وی عمدا قصد اهانت به شعور مردم عراق داشت اما ادامه چنین رفتاری از سوی آمریکا عراقی ها را وادار خواهد کرد از هر راهی برای بیرون راندن نظامیان آمریکا از کشورشان اقدام کنند.

در این بیانیه همچنین سخنان ترامپ درخصوص امکان استفاده از خاک عراق برای حمله به سوریه محکوم و مغایر با قانون اساسی عراق دانسته و تاکید شده است که ملت عراق چنین اجازه ای را به آمریکا نخواهد داد.

فراکسیون صادقون از گروههای نزدیک به مقاومت اسلامی عراق در پارلمان این کشور نیز در بیانیه ای، سفر ترامپ را توهین به عراقی ها و تعدی به حاکمیت ملی این کشور دانست و گفت: عراقی ها باید همین سفر را مبنای تصویب قانونی در پارلمان برای بیرون راندن آمریکایی ها از خاک عراق قرار دهند.

جمال فاخر، یک نماینده ائتلاف سائرون به رهبری سید مقتدا صدر نیز گفت که سفر ترامپ به عراق اهانت به مقام شهدای عراق در جنگ با تروریسم و نشانگر اوج وقاحت و تکبر شیطان بزرگ است.

جریان اصلاح ملی به رهبری ،ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه سابق عراق نیز در بیانیه ای خواستار احترام به عرف دیپلماتیک و حاکمیت ملی عراق شد و استفاده از خاک عراق برای انجام عملیات علیه کشورهای همسایه را غیر قابل قبول دانست.

بی احترامی به حاکمیت ملی عراق

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز با انتقاد از سفر خارج از عرف دیپلماتیک رئیس جمهوری آمریکا به عراق، آن را بی احترامی به حاکمیت ملی عراق خواند و گفت: دولت ها و ملت های منطقه هیچگاه اجازه سوء استفاده به بیگانگان متجاوز و منفور برای تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه را نخواهند داد.

وی با انتقاد شدید از سخنان مداخله جویانه و فرصت طلبانه ترامپ افزود: این نه آمریکای زیاده خواه و حامی به تمام معنای تروریسم بلکه ملت های بیدار منطقه بودند که با درک به موقع شرایط و با هم افزایی امکانات مادی و معنوی خود توانستند تروریست های تشکیل، تسلیح و تامین مالی شده توسط آمریکا و صهیونیسم را تار و مار و سر کوب کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: بی تردید دیر زمانی نخواهد پایید که همه کشورهای منطقه دریابند ثبات و امنیت منطقه جز با اتکاء به منابع و ظرفیت های داخلی، منطقه ای و بین المللی خودشان میسر نیست و نیروهای بیگانه نیز دیر یا زود مجبور به ترک تمام منطقه شوند. بهتر آن است که آقای ترامپ مرور جدی و همه جانبه به تحولات جهان و منطقه غرب آسیا از آغاز دوران ریاست جمهوری خود تاکنون داشته باشد؛ شاید در پرتو این نگاه مجدد و با استفاده از آنچه گفت، آنچه شد و آن چه خواهد شد درس های لازم را بیاموزد.

سفر پمپئو به عراق

در حالی که اعتراض عراقی ها به سفر مخفیانه ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به کشورشان همچنان ادامه دارد، کاخ سفید از سفر قریب الوقوع &#۳۹;مایک پمپئو&#۳۹; وزیر امور خارجه این کشور به بغداد خبر داده است.

رسانه های عراق روز پنجشنبه به نقل از کاخ سفید اعلام کردند که پمپئو قرار است ۱۱ ژانویه (۲۱دی) در سفر به بغداد، با &#۳۹;عادل عبدالمهدی&#۳۹; نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کند.

«سارا ساندرز» سخنگوی کاخ سفید بدون توضیح بیشتری در این خصوص گفته است که ترامپ از عبدالمهدی برای سفر به واشنگتن دعوت کرد و این دعوت مورد قبول وی قرار گرفت.

این نشان می دهد که امریکا در عین حالی که بزرگ ترین مدعی حقوق بشر ورعایت حاکمیت کشورها است، بزرگ ترین ناقض آن نیز هست و این یعنی اینکه حقوق بشر امریکایی، بزرگ ترین دروغ و فریب دنیای ماست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.