یکشنبه ۲ دی طیبه سیاووشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از رد طرح کودک همسری در کمیسیون حقوقی مجلس خبر داد، بعد از اعلام این خبر بلافصله موج خبری و انتقادی بسیاری در فضای مجازی و رسانه ای نسبت به رد طرح کودک همسری منتشر شد.

این درحالیست که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی بسیاری از مراجع رسمی و البته استنادات نمایندگان مجلس ازدواج زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ نفر و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر در کشوراعلام شده است که یکی از تبعات منفی این گونه ازدواج ها شکل نگرفتن فیزیولوژی زن هنگام بارداری است از این رو برای مقابله با این وضعیت طرح «افزایش حداقل سن ازدواج» که به «کودک‌همسری» معروف شده برای «جلوگیری از ازدواج کودکان» توسط فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تدوین شد، اما این طرح نتوانست باتوجه به مخالف فقهی برخی از نمایندگان موافقت کمیسیون قضایی مجلس را جلب کند.

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره علت رد طرح کودک‌ همسری در کمیسیون متبوعش اظهار کرد: از نظر ما ایراداتی به طرح ارائه شده وجود دارد چرا که بسیاری از معیارهای مطرح شده در این طرح قابل قبول نیست. از نظر نمایندگان در کمیسیون حقوقی دختر ۱۵ ساله کودک محسوب نمی شود و برحسب سنجش توانایی ها و ویژگی ها قابلیت ازدواج را دارد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ممنوعیت سن ازدواج برای دختران زیر ۱۶ سال و برای پسران زیر ۱۸ سال درنظر گرفته شده است از این رو اگر اعداد و ارقامی برخلاف واقعیت مندرج در این طرح بیان شود به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نوروزی خاطرنشان کرد: درباره رد این طرح در کمیسیون حقوقی مجلس باید به این موضوع اشاره کنم که دو گروه پزشکان و روانشناسان در بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که دختر ۱۴ یا ۱۵ ساله توان اداره زندگی ندارد ولی در مقابل براساس شرع اسلام، مرکز فقهی قم، نظر کارشناسان ایرانی و لبنانی و رویکرد مطرح شده از سوی برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارسال نظر مراجع این نظر استنتاج شد که دختر حد بلوغش از ۹ سال شروع می شود.

وی تاکید کرد: سال گذشته طبق آمار ارائه شده  زیر ۱۶ سال تنها یک زن براساس زایمان جان خود را از دست داده است در حالیکه در گروه سنی بالای ۳۰ بیش از ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره ازدواج دختران در سنین پایین در استان هایی چون سیستان و بلوچستان اظهار کرد: موافقت و یا عدم موافقت ما درباره این موضوع ملاک نیست و بحث ما این است که دختری که پدر ندارد و مشکل دارد اگر با یک جوان ۱۷ ساله ازدواج کند مشکلی ندارد و نمی توانیم به خاطر این موضوع دختر یا پسر را زندانی کنیم.

نوروزی درباره ضربات روحی و جسمی که به دختران به دلیل ازدواج در سنین پایین وارد می شود تصریح کرد: اگر یک دختر مثلا در منطقه ای چون سیستان و بلوچستان کسی را نداشته باشد و گرسنه باشد برای وی تشکیل خانواده بدهیم بهتر از این است که وی را به  پاکستان بفرستیم.

وی درباره ازدواج دختران در سن ۱۰ سالگی در برخی از مناطق کشورمان خاطرنشان کرد: مادربزرگ خود من در ۹ سالگی ازدواج کرد و مشکلی هم نداشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.