الرای، هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح عراق در یک سخنرانی با حضور هرگونه نیروی خارجی در خاک عراق مخالفت کرد.

وی افزود که دولت عراق باید به خواسته‌ها پاسخ دهد و نیروهای خارجی و آمریکایی را از عراق خارج کند، ما مخالف حضور نیروهای خارجی در این کشور هستیم حتی اگر هدف‌شان آموزش باشد.

هادی العامری در ادامه گفت: لازم است که از ایران به خاطر ایستادگی در کنار ما در جنگ حق علیه باطل و همراهی عراق در جنگ با تروریسم تشکر کنیم.

به گزارش ایسنا، پیش از این کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به همراه همسرش ملانیا در شب عید میلاد مسیح در سفری از پیش اعلام نشده وارد عراق شدند.ترامپ در جریان این سفر با نیروهای آمریکایی در عراق دیدار نمود.

ترامپ تاکید داشت که در پادگان نظامیان آمریکایی با عادل عبدالمهدی دیدار کند اما نخست وزیر عراق نپذیرفت.

دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای با اعلام اینکه دولت عراق در جریان سفر ترامپ به عراق بوده گفت: نشست میان رهبران عراقی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به علت وجود اختلاف در مورد چگونگی برگزاری دیدار لغو شد .

نمایندگانی از پارلمان عراق نیز با اشاره به این سفر ناگهانی ترامپ که چهره‌های سیاسی آن را ناقض حاکمیت عراق دانستند، خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور و تصویب طرحی برای اخراج آنها را خواستار شده و تعهد دادند تاریخی را برای برگزاری نشستی فوق‌العاده جهت بررسی این مساله اعلام می‌کنند.

سلام الشمری، چهره‌ سیاسی حامی مقتدی صدر گفت: پارلمان باید موضعگیری خود را نسبت به اقدامات مستمر آمریکا در نقض حاکمیت کشور اعلام کند.

صباح السعیدی، رئیس یکی از فراکسیون‌های اصلی پارلمان عراق نیز گفت: ترامپ باید حد خود را بفهمد، اشغال عراق توسط آمریکا به پایان رسیده است، او به شکلی به عراق آمد که گویا عراق یکی از ایالات آمریکاست.

از سوی دیگر، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد  در جمع تعدادی از دانشجویان و فعالان رسانه‌ای عراق در بغداد گفت که جمهوری اسلامی ایران  به محض اعلام پیروزی بر داعش و پایان تهدید تروریستی در عراق، تمامی مشاوران نظامی خود را از این کشور بیرون کشیده و همه آنها به ایران بازگشته‌اند.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: برخلاف جمهوری اسلامی ایران، آمریکا به رغم پایان داعش، همچنان نیروهای خود را در منطقه حفظ کرده و به جای اعلام پایان ماموریت نظامی نیروهایش، در برخی مناطق در حال تقویت پایگاه و پادگان‌های نظامی‌اش و ایجاد مواضع جدید است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.