عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سفر اخیرش به منطقه وزیرستان در هفته گذشته تأیید کرد که کشورش دیگر در جنگ خارجی‌ها علی افغانستان مشارکت نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد که پاکستان در نظر دارد تا در راستای پایان جنگ در افغانستان به روند صلح این کشور کمک کند زیرا ثبات و امنیت در این کشور برای پاکستان نیز مهم است.

بلافاصله بعد از سخنرانی عمران خان، معاون سخنگوی ریاست اجرائی دولت وحدت افغانستان در پاسخ به سخنان نخست وزیر پاکستان مبنی بر حمایت اسلام آباد از روند صلح افغانستان واکنش داد و گفت: پاکستان تاکنون به وعده‌های خود در مورد صلح و مبارزه با تروریست‌ها عمل نکرده است.

فریدون خوزون افزود، «سخنان عمران خان خوب است اما وی شاید صلاحیت این را نداشته باشد که وارد سیاست‌های که خلاف دیدگاه ارتش آن کشور باشد شود، در گذشته تجربه این را نشان داده است، اما حالا هم توقع داریم چیزی را که عمران خان می‌گوید نظر حکومت نظامی آن کشور همین باشد.»

برخی از کارشناسان افغان معتقدند که مقامات دولت پاکستان برای بهبود روابط با دولت افغانستان تلاش می‌کنند اما این تلاش‌ها همواره در برخی موارد متأثر از کارشکنی‌های ارتش پاکستان بوده است.

عمران خان طی هفته های اخیر علاوه بر اعلام حمایت دولت خویش از روند صلح در کشور افغانستان، در دیدار با جمعی از خبرنگاران هندی که برای حضور در آیین گشایش مرز کرتارپور به پاکستان سفر کرده بودند، از دهلی نو خواست به علامت‌ها و سیگنال‌های دولت اسلام آباد پاسخ مثبت دهد تا دو کشور بتوانند اختلافات طولانی مدت خود را حل کنند.

وی بابیان اینکه اقدام و دوستی یک‌طرفه هیچ میوه‌ای به بار نمی‌آورد، افزود: اگر دهلی نو برای بهبود روابط با اسلام آباد یک قدم بردارد، پاکستان دو قدم بر خواهد داشت.

عمران خان بابیان اینکه به نظر می‌رسد، عدم پاسخ هند به اقدامات پاکستان برای بهبود روابط، با انتخابات آتی هند نیز در ارتباط باشد، افزود: در اسلام آباد برای گسترش روابط با دهلی نو، توافق و هماهنگی کامل میان تصمیم گیران وجود دارد.

نخست وزیر پاکستان از مذاکره به‌عنوان تنها گزینه حرکت دو کشور در مسیر صلح، یاد کرد و گفت: نباید هیچ پیش شرطی برای گفت ‌و گوها لحاظ شود.

در کمتر یک از روز بعد از پیام صلح و دوستی نخست وزیر پاکستان، بیپین راوت فرمانده ارتش هند واکنش عجیبی به این سخن نشان داد.

به گزارش ایندیا تودی، فرمانده ارتش هند ضمن تهدید اسلام آباد و ساکنان کشمیر اشغالی گفت: ما می‌توانیم با هواپیماهای بدون سرنشین مردم کشمیر و همچنین مخالفان خود را در آن سوی مرز پاکستان هدف قرار دهیم.

سوشما سوراج وزیر خارجه هند نیز گفت: افتتاح مرز کرتارپور که تسهیلات بسیاری در رفت و آمد سیک مذهب‌ها به دنبال دارد اقدامی تاریخی و بزرگ است.

وی تصریح کرد: با این حال قبول پیشنهاد افتتاح این مرز به معنای قبول پیشنهاد مذاکرات صلح با پاکستان نیست.

وزیر خارجه هند تأکید کرد: ما نه در نشست سارک که در پاکستان برگزار می‌شود شرکت خواهیم کرد و نه حاضریم با دولت اسلام آباد مذاکرات صلح انجام دهیم.

وی اظهار داشت: وقتی سخن از ارتباط دو کشور می‌گوییم ارتباط باید توسط دو دولت انجام شود و ارتباط فردی قابل قبول نیست.

به گفته کارشناسان منطقه؛ پاکستان با توجه به بحران اقتصادی کشور و فاصله گرفتن از متحد دیرین خود واشنگتن، در پی برقراری روابط مجدد دوستانه خود با کشورهای همسایه از جمله افغانستان و هند است اما در این میان وجود نیروهای تندرو و افراطی تا حدودی مانع رسیدن به این هدف شده است.

در همین زمینه دولت عمران خان به نظر می‌رسد به دستاوردهای خوبی برای کنترل و تسلط بر گروه‌های تندرو مذهبی دست پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، وزیر اطلاع رسانی و رسانه‌های پاکستان گفته بود: عاملان تظاهرات اخیر این کشور که از سران جنبش لبیک پاکستان هستند با دو اتهام اقدام تروریستی و خیانت بازداشت شدند.

فؤاد حسین چودری در خصوص اتهامات خادم حسین رضوی و افضل قادری که اخیراً از سوی پلیس این کشور در شهر لاهور بازداشت شدند، گفت: اقدامات خادم حسین نه تنها منافی قانون اساسی پاکستان بود، بلکه با اصل هدفی که طبق آن پاکستان به عرصه وجود گذاشت نیز همخوانی نداشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.