محمد شریعتمداری در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان بهزیستی کل کشور گفت: عهد کردم تا ساعتی که این مسئولیت بر دوش من است از هر چه در توان دارم از جمله آبرو و اعتبار و ارتباط برای این جامعه خدمت بگیرم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف من برای پذیرش این مسئولیت خدمت به مخاطبان این سازمان بود ولاغیر. امیدوارم بتوانم در خدمت این سازمان باشم و کنار همکارانم در سازمان بهزیستی بتوانیم این مسیر خدمت را با قوت و سرعت بیشتری ادامه دهیم.

وزیر کار متذکر شد: بسیار خشنودم در دولت تدبیر و امید شاهد این هستیم که کارنامه درخشانی در مقایسه با دولت‌های پیشین در عرصه مسائل بهزیستی کشور اتفاق افتاده است. امروز با سند و مدرک قابل ارائه است و هم از زبان مخاطبان اصلی این سازمان قابل بیان است.

شریعتمداری افزود: از برادر عزیزم محسنی‌بندپی که مدیریت این سازمان را سال‌های متمادی بر عهده داشتند و همه روسای سازمان‌ها و معاونان و مشاوران به‌خاطر اهتمام‌شان در این سال‌ها تقدیر و تشکر می‌کنم. خدمت در این سازمان نعمت بزرگ الهی است و باید قدر آن را شناخت. شاید برادرم قبادی‌دانا را همه به کفایت و کافی نشناسند. وی یک چهره دانشگاهی فرهیخته و برجسته اما جوان هستند و ممکن است همه زحمات و خدماتی که این ایام کشیده‌اند را همه ندانند و نشناسند.

وی خاطرنشان کرد: برای مدیری با این خصوصیات زندگی در محیط آرامش می‌توانست موثر و مطلوب‌تر باشد اما از بین ۱۵ نفری که در نظر داشتم وی را انتخاب کردم. در حالی ما سازمانی کار را تعقیب می‌کنیم که هر گوشه آن یک مدیر قوی و قدر وجود دارد. با همه این احوال من در آن جمع پس از بررسی‌هایی که انجام دادم حضور قبادی دانا را برای این سازمان نافع تشخیص داده و به رئیس‌جمهور پیشنهاد دادم و مورد تایید قرار گرفت. وقتی مسئولیت را به قبادی‌دانا پیشنهاد کردم وی گفت اگر هر کار دیگری غیر از این به من محول می‌شد پاسخ منفی بود.

وزیر کار خطاب به قبادی‌دانا گفت: من می‌گویم که "کلید بهشت را به شما تقدیم کردم". در اینجا باید با خدا معامله و خالصانه خدمت کرد. نیت را خالص کنید بلکه بشود در ادامه راه دولت یازدهم و دوازدهم مسیر را با قدرت و کفایت بیشتر ادامه دهیم و قدم‌های محکم‌تری در این مسیر برداریم.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره سازمان بهزیستی تصریح کرد: باید همه این مخاطبان را عائله خود فرض کنیم. زنان بی‌سرپرست را همچون خواهران خود دانسته و کودکان کار را فرزندان خود بدانیم و نگاه عائله‌وار به مخاطبان این سازمان داشته باشیم. این سازمان و مجموعه مخاطبانش نیازمند نگاه ترحم‌آمیز نیستند. با نگاه ترحم‌آمیز به توان‌خواهان نگاه نکنیم. این توان‌یابان دارای توانمندی‌هایی هستند که به مراتب از ما قوی‌تر است. ما باید تلاش کنیم که توانمندی‌هایی که در این افراد است شکوفا کنیم و باید این امکان را بدهیم تا آنها از توانایی‌هایشان بهره‌مند شوند لذا نگاه ما در این سازمان غیر از عائله‌محوری باید دارای این ویژگی باشد که ما داریم دین خود را ادا می‌کنیم و این روزی از حقوق شهروندی است.

شریعتمداری با بیان اینکه وظیفه سنگین‌تری نیز در مدیریت این سازمان بر عهده ما است و آن این است که آسیب‌شناسی کنیم، تصریح کرد: به نظر من ما با آسیب‌شناسی می‌توانیم  تصمیم‌گیری‌هایی داشته باشیم که مانع از بروز این ناهنجاری‌ها و معلولیت‌ها باشد. باید کمک کنیم ماشین‌های تولید فقر از بین برود.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات ما کاهش فقرمطلق است و باید ماشین تولید فقر را متوقف کنیم. همچنین اگر معلولیت‌هایی در کشور است که بر اثر عدم مراجعه به مشاوره‌های ژنتیک است باید مشاوره‌های پیش از ازدواج در کشور ما شکل بگیرد. بدون‌شک اگر پس از بروز اختلاف مشاوره‌ها شکل می‌گرفت یا اصلاح صورت می‌گرفت طلاق امروز یکی از معضلات جدی ما نمی‌شد.

وی ادامه داد: باید بتوانیم ماشین‌های تولید معلولیت، تولید خط فقر، تولید ناهنجاری‌های اجتماعی را متوقف کنیم. باید با آسیب‌شناسی موضوعات گوناگون تلاش کنیم برای انجام فعالیت‌های مهم این سازمان از تبلیغات و نمایش و به معنی نادرست آن دست برداریم و عمل و اقدامات موثر داشته باشیم. مشارکت اجتماعی یعنی تکیه‌کردن به شریکان اجتماعی؛ به این معنی که از فکر و اندیشه آنها در هر قانون و مقررات استفاده کنیم و وضع مقررات بدون اطلاع آنان نباشد. پذیرفتن اینکه شرکای اجتماعی حق نظارت دارند و سنجش آنها بر عملکرد بهزیستی را بپذریم و خدماتی که ارائه می‌کنیم باید توسط شرکای اجتماعی سنجیده شود.

وزیر کار با بیان اینکه ما نباید غره به  خدمات گذشته باشیم، گفت: خدمات ارزشمندی در گذشته انجام شده اما در نقطه مطلوب نیستیم و مسیر طولانی را در پیش داریم. مسئولیت سنگینی بر عهده قبادی‌دانا قرار داده شده و نباید از آنچه داریم احساس رضایت داشته باشیم. اگرچه اقداماتی که در گذشته انجام شده حرکتی جهشی بوده اما با نقطه مطلوب فاصله ما بسیار زیاد است. در این زمینه قدم‌های ما در این سازمان محکم‌تر از گذشته و رو به جلو باید باشد.

وی تصریح کرد: باید مقررات را تسهیل کنیم تا شرکای اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد به راحتی کار کنند. بهزیستی مردم‌محور بهتر از بهزیستی دولت‌محور است. اگر می‌خواهیم با شرکای اجتماعی مشارکت طولانی داشته باشیم و کار را برای آنان تسهیل کنیم تا مشارکت واقعی اتفاق افتد باید با همکاری شرکای اجتماعی بتوانیم این قدم را با استحکام بیشتری برداریم.

شریعتمداری با اشاره به شفاف‌سازی  فعالیت‌ها در سازمان بهزیستی گفت: باید همه کارها را به اتاق شیشه‌ای منتقل کنیم. همه منابع باید مشخص باشد. ما می‌دانیم بدنه اجرایی نیز می‌داند مردم نیز باید بدانند. اگر کار خوبی انجام می‌شود مردم باید مطلع شوند و اگر کار بدی است نباید انجام دهیم.

وزیر کار اذعان کرد: موضوعات مختلف سازمان بهزیستی باید به یک اتاق شیشه‌ای منتقل شود تا همه بدانند چه کارهایی انجام می‌دهیم. اگر ما این شفافیت را در دستور کار قرار دهیم آن وقت استفاده بهتری از این منابع محدود خواهد شد و نظارت مردمی بر امور فعالیت‌های ما انجام خواهد شد. ما به هیچ بهانه‌ای نباید از این وضعیت فرار کنیم. این بخش از منابع مربوط به بخشی از بیت‌المال است که اگر ما آن را حذف کنیم مشمول آیه "تبت یدا ابی‌لهب" می‌شویم و خدا دست‌مان را قطع می‌کند. خواهش من از همه مدیران این است که ما را در این مسیر کمک کنند.

وی با اشاره به جوان‌گرایی در سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: قرار شد ما  جوان‌گرایی کنیم و برای زنان قدم‌های موثری برداریم. ما باید بومی‌گزینی کنیم و نگاه قومیتی برای انتخاب در مسئولیت‌ها نداشته باشیم تا شایسته‌سالاری انجام شود. این قرارها در مدیریت سازمان از این به بعد نیز برقرار است و این مسیر طی می‌شود. وقتی می‌گویم جوان‌گرایی منظور شعار دادن نیست. با همه این احوال باید به جوان فرصت دهیم. جوان یعنی خلاقیت، نشاط، نوآوری و امید. باید مدیریت جوان را به کشور تحمیل کنیم و از این موضوع نترسیم چراکه کشور از این موضوع سود خواهد برد.

وزیر کار متذکر شد: وقتی از جوانان استفاده کنیم امید به جامعه برمی‌گردد. جوان یک اکسیر بزرگ است و ما انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس را با حضور جوانان اجرایی کردیم و با حضور جوانان به پیروزی رسیدیم. اگر جوانان نبودند همان ۱۰ روز اول جنگ با می‌باختیم. جوانی بود که ما را در جنگ پیش‌ برد. هرکس ناامید است از این در برود بیرون و آنهایی که همراه ما هستند با ما بمانند.

وی در ادامه گفت: ما در کشور ۱۶ هزار معلول، ۱۹۵ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰۰ هزار سالمند و ۲۳۰۰ مرکز مشاوره داریم. به گفته آمارها مجموعه کاری که بر عهده این سازمان است بسیار سنگین است. کار سنگین بدون اتکا به همه دولت و شبکه‌های اجتماعی قابل برداشتن از روی زمین نیست.

 وزیر کار در پایان گفت: باید تلاش کنیم هر فرد یا خانواده یک دستیار بهزیست شود. بهزیست‌یار کردن هر فرد در خانواده باید از برنامه‌های سازمان بهزیستی باشد. معتقدم کار برای خدا باندی و گروهی یا حزبی و فرقه‌ای نیست. کار برای خدا یعنی کار برای همه و ما نباید بین افرادی  که برای دریافت خدمت به این سازمان مراجعه می‌کنند تبعیض قائل شویم. این سازمان، سازمانی است با پرچم سفید و هیچ رنگی ندارد و این مسیر را برای خدمت مردم پیش بگیریم و تلاش کنیم تا اسم بهزیستی مترادف با درد و رنج و علم نباشد. برند بهزیستی باید این باشد که بهزیستی همراه است با رفاه و شرایط مطلوب زندگی و محیط سازگار برای معلولان و توجه به آسیب‌دیدگان اجتماعی تا وقتی این برند تغییر نکرده موفق نشده‌ایم. باید گام‌های بزرگ در این امر برداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.