کنگره آمریکا گزارش داد، «پاتریک شاناهان» که بناست از اول ژانویه کرسی وزارت دفاع ایالات متحده را در دست بگیرد، با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد بود. 

مسائلی که به استعفای «جیمز ماتیس» وزیر پیشین دفاع آمریکا، انجامید همچنان پابرجاست: مانند خروج نیروهای این کشور از سوریه و افغانستان. از این‌ها گذشته، همیشه باید این انتظار را داشت که در دوران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، اتفاق غیرمنتظره‌ای بیفتد. 

ترامپ چهارشنبه گذشته طی سفرش به عراق گفت که شاناهان «ممکن است مدت زیادی در این پست باقی بماند.»

سوریه

به‌عنوان وزیر دفاع، یکی از نخستین چالش‌هایی که شاناهان با آن مواجه می‌شود، اجرای طرح ترامپ برای خروج دو هزار نیروی آمریکایی از سوریه است. 

هنگامی‌که ترامپ از طرح خود برای خروج نیروهای این کشور از سوریه پرده برداشت، کاخ سفید هیچ پاسخی درباره زمان‌بندی این خروج و این‌که آیا ارتش به حملات هوایی خود ادامه خواهد داد یا نه ارائه نداد. مقام‌های پنتاگون به خبرنگاران گفتند که در حال کار روی این مسائل هستند. 

یکی دیگر از مسائل مهم در رابطه با مقوله سوریه چگونگی حمایت آمریکا از نیروهای کرد پس از خروج از سوریه است. دیگر مشکل پیش رو، صدها تروریست داعش است که از سوی کردها دستگیر شده‌اند. ماتیس پیشتر تلاش داشت که از کشورهای موطن این تروریست‌ها بخواهد تا آن‌ها را بازگردانده و محاکمه کنند، اما این امر با موفقیت چندانی روبه‌رو نبود.

افغانستان

این کشور نیز چون سوریه شاهد خروج نیروهای آمریکایی خواهد بود. این در حالی است که کاخ سفید و پنتاگون هنوز این خروج را تایید نکرده‌اند، اما همزمان با استعفای ماتیس گزارش‌هایی حاکی از این منتشر شد که ترامپ بنا دارد شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را به نصف کاهش دهد. 

از سوی دیگر، مذاکرات صلح با طالبان نیز چالشی جدی برای وزیر جدید دفاع ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

کره‌شمالی

برخی مخالفان خروج آمریکا از سوریه و افغانستان معتقدند که از این پس کشورهایی چون کره‌شمالی نیز خواهند کوشید عزم و ثبات‌قدم ترامپ را به بوته آزمایش بگذارند. 

این در حالی است که یک روز پس از اعلام ترامپ مبنی بر تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که تنها زمانی به خلع تمام و کمال تسلیحات هسته‌ای خود روی می‌آورد که آمریکا نیز چنین کند. 

به‌رغم توقف مذاکرات خلع سلاح، ترامپ همچنان بر دیدار دوم خود با رهبر کره‌شمالی اصرار دارد. هر دیدار جدید به معنای دستوراتی جدید برای شاناهان است. پس از نشست اول، ترامپ به‌شکلی غیرمنتظره تعلیق رزمایش‌های مشترک با کره‌جنوبی را اعلام کرد. 

چنین به نظر می‌رسد که شاناهان نیز باید چنین مسیری را پی بگیرد.

آرایش نیروهای مرزی

نیروهای آمریکایی تا ۳۱ ژانویه در مرزهای جنوبی کشور حضور دارند. اما این احتمال وجود دارد که به دلیل عدم تایید بودجه ساخت دیوار میان این کشور و مکزیک از سوی مجلس نمایندگان، مدت حضور نیروهای آمریکایی تمدید شود. 

هیچ نشانه‌ای دال بر این‌که ترامپ از ساخت دیوار موردنظرش عقب بنشیند، وجود ندارد.

بودجه دفاعی

این البته مقوله‌ای است که در حوزه توانایی‌های شاناهان قرار دارد. کار اصلی او در هنگام تصدی پست معاون وزیر دفاع «عملیاتی کردن» استراتژی دفاع ملی بود، یعنی به اجرا درآوردن بودجه این سازمان.

ترامپ، پس از بحث و جدل‌های بسیار، رقم بودجه وزارت دفاع را به ۷۵۰ میلیارد دلار رساند. 

در ماه فوریه و زمان به شور گذاشتن بودجه در کمیته‌های متفاوت در کنگره جدید، این وظیفه شاناهان است که از آن دفاع کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.