علیرضا صادق‌آبادی با بیان اینکه ظرفیت تولید بنزین کشور در آبان‌ماه پارسال، ۶۳ میلیون لیتر در روز بود، افزود: این مقدار در دی‌ماه پارسال با تثبیت تولید در فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۲۴ درصد افزایش یافت و به ۷۸ میلیون لیتر در روز رسید.

وی، ظرفیت تولید بنزین در نیمه نخست امسال را ۹۵ تا ۹۷ لیتر در روز اعلام کرد و ادامه داد: اکنون در حال آماده‌سازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و یک جهش بزرگ برای آخر هفته جاری هستیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با تولید روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور افزون بر تامین نیاز داخل، حدود ۲۰ میلیون لیتر نیز تفاوت تولید و مصرف در نیمه دوم سال خواهیم داشت.

** راه اندازی فاز سوم با نیروهای داخلی

صادق آبادی به هم زمانی تحریم‌های جدید و مشکلات نقل و انتقال کالا و ارز با آغاز اجرای فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این موضوع مشکلات جدیدی سر راه اجرای این پروژه قرار داد که با تلاش همه مدیران و کارکنان پالایشگاه بر این مشکلات فائق آمدیم. 

وی اضافه کرد: همه مراحل پیش راه اندازی و راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج از سوی نیروهای داخلی شرکت و بدون حضور نمایندگان شرکت‌های خارجی انجام شده است.

** آغاز ساخت فاز چهارم پالایشگاه ستاره با منابع صندوق توسعه ملی

صادق آبادی ادامه داد: وام ۲۶۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی زمانی به این پروژه اختصاص یافت که مراحل ساخت و نصب فاز سوم پروژه نیز انجام شده بود.

به گفته وی، این مبلغ قرار است صرف بدهی‌های موجود یا اجرای فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس شود.

وی خاطرنشان ساخت: منابع مالی این پروژه با اتکا به تولید محصولات داخلی پالایشگاه تامین شده است؛ ضمن آنکه فاز دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اتکا به منابع داخلی تکمیل شد؛ این امر بدون حمایت‌ها و راهنمایی‌های وزیر نفت امکانپذیر نبود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.