به گزارش رویترز، صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که با وجود کاهش سهم دلار آمریکا به پایین ترین حد خود در پنج سال گذشته، سهم یورو به بالاترین حد در چهار سال گذشته رسید.

همچنین سهم یوان واحد پولی چین در ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ میلادی کاهش یافت. در حالی که سهم &#۳۹;ین&#۳۹; واحد پولی ژاپن در این بازه زمانی به بالاترین حد در ۱۶ سال اخیر رسیده است.

کشورها تا پایان سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ میلادی که آخرین روزهای آن را سپری می کنند، ۱۰ تریلیون و ۷۱۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داشته‌اند که ۹۴. ۶۱ درصد معادل ۶ تریلیون دلار و ۶۳۰ میلیارد دلار از این ذخایر بر حسب دلار بوده است.

ثبت این رقم کمترین سهم دلار از ذخایر ارزی جهان از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ تاکنون به شمار می رود.

صندوق بین المللی پول همچنین اعلام کرد سهم دلار آمریکا در حال حاضر به کمترین سطح خود از سه ماه پایانی سال ۲۰۱۳ میلادی که رقم ۶۱.۲۷ درصد ثبت شده بود، رسید. 

همچنین سهم یوان چین در ۳ ماه سوم امسال به ۱.۸۰ درصد کاهش پیدا کرد که این رقم برای ۳ ماه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱.۸۴ درصد بود؛ ضمن اینکه ارزش واحد پولی چین در این بازه زمانی به دلیل جنگ تجاری واشنگتن و پکن ۳.۸ درصد کاهش پیدا کرد.

در شرایطی که سهم یوان (واحد پول چین) و دلار (واحد پول آمریکا) از ذخایر ارزی جهان کاهش نشان می دهد، یورو و ین سهم شان افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای‌که سهم واحد پولی اتحادیه اروپا به ۴۸. ۲۰ درصد رسید که بالاترین میزان از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ است و سهم ین ژاپن نیز به ۹۸. ۴ درصد رسید که از سه ماه سوم سال ۲۰۰۲ یعنی ۱۶ سال پیش بی‌سابقه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.