علی لاریجانی در گردهمایی اقوام غرب استان تهران - چالش‌ها و فرصت های مناطق مهاجرپذیر" که در شهر قدس برگزار شد، بیان کرد: هر یک از اقوام ایرانی از قوم‌های مختلف دارای یک ریشه ایرانی هستند که به آن افتخار می‌کنند. تعصب هر یک از اقوام ایرانی به ریشه ایرانی و اسلامی باعث شده تا در کنار یکدیگر همزیستی و وحدت داشته باشند که این از نقاط قوت و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی است و نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و گذر از بحران‌ها در طول این ۴۰ سال داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز خرسندی از حضور در جمع اقوام مختلف در این گردهمایی بیان کرد: این گردهمایی حال و هوای طبیعی کار را از ما گرفت و ما را به محفلی وارد کرد که نمادی از اقوام مختلف ایرانی است. آقای محمودی(نماینده شهریار) نیز ابتکار خوبی به خرج داده که در آستانه چهلمین سال انقلاب چنین محفلی را که نشانگر قدرت درونی انقلاب است برگزار کرده است. در کشور ما اقوام مختلف با یک وحدت پایدار در کنار یکدیگر حضور دارند.

وی افزود: امروز نمایندگان بخش‌های مختلف با احترام به هم استانی‌های خود در این گردهمایی حاضر شدند. این گردهمایی پشتوانه خوبی برای آبادانی این منطقه است.

رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: از نظر بنده موضوع مترو برای این شهر حیاتی است و بنده این موضوع را از شهردار تهران و شورای شهر تهران پیگیری خواهم کرد. با توجه به اینکه بخش اعظمی از ساکنین این منطقه در تهران شاغل هستند ایجاد مترو باعث ساماندهی عبور و مرور به تهران می‌شود. باید قبول کرد که سه شهر ملارد، شهر قدس و شهریار سه شهر مهمی هستند چرا که به مرور زمان با گسترش از نظر مهاجر پذیری روبرو بوده است و باید متناسب با آن از امکانات لازم برخوردار شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین مسئله‌ای که در این جلسه به چشم می‌خورد این است که اقوام مختلف ایرانی در یک منطقه در کنار یکدیگر همزیستی دارد و این موضوع در سراسر کشور نیز صدق می‌کند. در خیلی از کشورها وجود اقوام مختلف منشأ نزاع است و حتی می‌تواند روحیه جدایی طلبی را به دنبال داشته ولی این سوال در ذهن خیلی‌ها مطرح است که چطور در ایران اینگونه نیست. از اول انقلاب افرادی که اطلاعات کاملی در زمینه اقوام ایرانی نداشتند با سرمایه گذاری غلط به دنبال ایجاد رخنه در کشور بودند. در قسمت‌های مختلف گروهک‌هایی با کمک‌های خارجی به دنبال ایجاد تحرکاتی برای ایجاد روحیه جدایی طلبی بودند اما چون هر یک از اقوام ایرانی یک ریشه ایرانی دارند و به آن افتخار می‌کنند راه به جایی نبردند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در طول تاریخ نیز هیچ گاه دشمنان نتوانستند با نفوذ در اقوام ایرانی بخشی از سرزمین ما را جدا کنند. اگر جدایی هم صورت گرفته به دنبال مسائل دیگری بوده است. این موضوع به فرهنگ ایرانی و ریشه اسلام در اقوام ایران باز می‌گردد. با اینکه دشمنان در نفوذ در اقوام ایرانی برای ایجاد مسائلی در کشور شکست خوردند اما عده‌ای باز به دنبال تکرار این کار غلط هستند. چند وقت پیش در اخبار شنیده‌ام که کشورهایی در سطح منطقه که ظرفیت سیاسی و فکری برای ظهور در سطح منطقه ندارند به دنبال ایجاد رخنه در اقوام ایرانی هستند. این افراد زمانی که با توده مردم اقوام مواجه می‌شوند سرخورده می‌شوند. جمهوری اسلامی در عین کثرت قومی از وحدت پایدار برخوردار است.

وی در ادامه با خطاب قرار دادن رادیو و تلویزیون بیان کرد: وحدت پایدار در کنار کثرت قومی از نقاط قوت جمهوری اسلامی در ۴۰ سال انقلاب است و رسانه ملی در برنامه ریزی‌های خود برای چهلمین سال انقلاب می‌تواند از خودگذشتگی‌ها و نقش اقوام مختلف ایران را در پیروزی انقلاب اسلامی و گذر از بحران‌ها در طول این ۴۰ سال به تصویر بکشد. این اقدام در چهلمین سال انقلاب ضرورت دارد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بازار تهران برای عرضه محصولات اقوام مختلف بیان کرد: از آنجا که اقوام مختلف در اطراف شهر تهران گردهم آمده‌اند می‌توانند در زمینه‌های مختلف به ویژه صنایع دستی و غذا و شیرینی‌های اقوام مختلف کار تولیدی انجام دهند و آن را در بازار عرضه کنند. این محصولات برای مردم تهران نیز جذابیت دارد. اقوام مختلف می‌توانند محصولات غذایی و صنایع دستی خود را در قالب فروشگاه‌هایی با برند خاص در تهران عرضه کنند که این امر زمینه اشتغال زایی را فراهم می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: امروز مسئله اشتغال یکی از مسائل مهم کشور است. با توجه به اینکه اقوام مختلف در نزدیکی شهر تهران گردهم آمده‌اند می‌توانند از ظرفیت بازار تهران برای توزیع تولیدات خود استفاده کنند. یکی از مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد این است که استان‌های مختلف اطلاعات کافی از سطح تولیدات یکدیگر ندارند و لذا یک زنجیره کامل تولیدی در کشور شکل نمی‌گیرد. در اقتصاد مقاومتی ما باید کاری کنیم تا استعدادهای بالقوه در کشور با ایجاد یک زنجیره به یکدیگر متصل شده و بالفعل شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: تحریم‌ها مسئله بدی است که دشمن اهدافی را در اعمال آنها به دنبال دارد اما می‌توان از این تحریم‌ها فرصت ایجاد کرد. با توجه به نیروی انسانی خلاقی که در کشور وجود دارد اگر زمینه حضور آنها را در بخش‌های مختلف کشور فراهم کنیم می‌توانیم فرصت مناسبی را در کشور ایجاد کنیم. متاسفانه در خیلی از بخش‌های تولیدی کشور در زنجیره تولید یک فقدان دیده می‌شود و ما را به خارج وابسته می‌کند. در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کرد نیز تقریبا در اکثر بخش‌های تولیدی فقدانی در زنجیره تولید وجود دارد و نیازی ۲۰ یا ۳۰ یا ۴۰ درصدی به خارج ایجاد می‌کند و همین باعث متوقف شدن تولید به خصوص در زمان تحریم می‌شود. باید با توجه به شرکت‌های دانش بنیان که فارغ التحصیلانی با استعداد در این بخش‌ها وجود دارد حمایت کنیم و با استفاده از ظرفیت آنها تاب آوری اقتصادی را در زمان تحریم افزایش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به دیده شدن بخش‌های فقدانی در تولید در بودجه ۹۸ بیان کرد: امسال در بودجه کشور به این نکته توجه کردیم که برای ساماندهی اشتغال بخش‌هایی که در تولید دچار فقدان است را به طور خاص چه از لحاظ تسهیلاتی و چه از لحاظ معافیت‌های مالیاتی مورد توجه قرار دهیم.

لاریجانی در ادامه بیان کرد: متاسفانه در کشور اکثر تولیدکنندگان انتظار دارند تا تمام تولیدات خود را خود نیز بازاریابی کرده و آن را به فروش برسانند. در حالیکه در عمل این کار امکان پذیر نیست، بلکه باید بخش‌هایی برای بازاریابی که اطلاعات کافی از بخش‌های فروش دارند ایجاد شود و مسئولیت این کار را بر عهده گیرد. امیدوارم این نشست صمیمانه که در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی برپا شده است زمینه حل مشکلات منطقه را فراهم کند.

رئیس مجلس در پایان گفت: با توجه به رویکرد کشور برای ایجاد اقتصاد مردمی امسال ظرفیت مردم در تکمیل پروژه‌ها دیده شده است تا با مشارکت مردم شاهد پیشرفت در پروژه‌ها باشیم. مالک این پروژه‌ها مردم هستند و دولت تنها سهمی به منظور حمایت خود دارد. ان‌شاءالله با استفاده از این ظرفیت‌ها شاهد توسعه و پیشرفت در بخش‌های مختلف باشیم.

به گزارش ایسنا در این گردهمایی سید مهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد، عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان، حبیب الله دهمرده نماینده زابل، صدیف بدری نماینده اردبیل و مهدی مفتح نماینده تویسرکان و محمد محمودی شاه نشین نماینده شهریار و استاندار تهران و مسئولان منطقه‌ای حضور داشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.