یزدان سیف - مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران- در نشست خبری امروز اعلام کرد که میزان ذخایر کالای اساسی تا دو برابر افزایش یافته است و از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ میلیون تن انواع کالاهای اساسی تامین شده و تا امروز ۸.۵ میلیون تن آن به مصرف رسیده است.

وی افزود: برای تنظیم بازار شب عید نیز از ابتدای ماه جاری برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و ۵۰ هزار تن برنج، ۵۷ هزار تن روغن خام و ۴۰ هزار تن شکر برای تنظیم این بازار در نظر گرفته شده که در موعد مقرر توزیع خواهد شد.  

سکوت ضمنی درباره نرخ تضمینی گندم و تبعات آن

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چه تصمیمی درباره نرخ خرید تضمینی گندم گرفته خواهد شد و به نظر شما نرخ ۱۶۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم منطقی است یا خیر؟ گفت: در این زمینه نمی‌توانم از جایگاهی به غیر از جایگاه دولتی خود صبحت کنم و حتما دولت هزینه‌های کشاورزان را در نظر گرفته که این نرخ را برای گندم اعلام کرده است.

سیف همچین در پاسخ یه این مسئله که در دولت گذشته پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم باعث قاچاق آنها به کشورهای همجوار شده بود و همان محصول مجددا بسته‌بندی و به چند برابر این نرخ به کشور وارد می‌شود و آیا فکر نمی‌کنید اگر نرخ خرید تضمینی امسال هم پایین باشد کشاورزان این کار را تکرار کنند؟ تاکید کرد: قطعا کشاروزان دوست دارند سود بیشتری ببرند اما آنها آنقدر مومن وخوب هستند که تا وقتی نیاز مردمشان تامین نشود گندم را به کس دیگری نمی‌فروشند.

موافقت با آزاد شدن ورود موقت گندم و احتمال قاچاق آن به خارج از کشور

سیف با بیان اینکه ورود موقت گندم و تامین نیاز کشورهای همسایه می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد و از گمرگ تقاضا می‌کنیم تا تسهیلات لازم در این زمینه را در راستای افزایش ارزآوری و رونق بازار انجام دهد گفت: قوانین اقتصادی این مسئله را اثبات می‌کند که هرگاه تفاوت قیمتی یک محصول در مرزهای مختلف وجود داشته باشد احتمال قاچاق آن نیز وجود دارد. به عنوان مثال وقتی قیمت هر کیسه آرد در کشور ۸۰ هزار تومان است و در کشورهای دیگر ۳۲۰ هزار تومان است احتمال اینکه این محصول به خارج از کشور قاچاق شود وجود دارد.

یکی از خبرنگاران از سیف این سوال را پرسید که آیا در انبارهای برنج، ۲۰ هزار تن برنج فاسد شده است یا خیر و ماجرای فاسد شدن ۱۲ هزار تن گندم در خوزستان صحت دارد؟ که وی تاکید کرد: این اعداد و ارقام صحت ندارد و ما در شرایطی که سالانه ۲۰ میلیون تن گندم در این شرکت وارد و خارج می‌شود و میزان ورود و خروج برنج به یک میلیون تن در سال می‌رسد و به همین میزان روغن وارد و خارج می‌شود از بین بردن چند هزار تن محصول البته نه در اعداد و ارقامی که مطرح شده می‌تواند تا درصدی طبیعی باشد اما درباره تاریخ مصرف و مسئله فلزات سنگین نکاتی وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان گفت در سال ۱۳۹۲ معیاری برای سنجش فلزات سنگین در مواد غذایی همچون برنج در نظر گرفته شد که پیش از آن وجود نداشت. اما با این وجود کالاهای وارداتی که در دولت گذشته وارد شده بودند، در دولت یازدهم نیز از این حیث مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت و محموله‌هایی که از نظر فلزات سنگین در سطح استانداردها نبودند از قرار گرفتن در سبد مصرف انسانی منع شده و برای مصرف دام در نظر گرفته شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.