سعید جلیلی در نشست صمیمی با فعالان انقلابی استان لرستان اظهار داشت: محوریت بودن مساجد برای ما مهم است، نباید مساجد را خالی کنیم بلکه این جایگاه مهم باید محل و کانون  جمع‌های انقلابی باشد.

وی افزود: آیا در این مقطع کنونی انقلاب ما وظیفه خودمان را خوب انجام داده‌ایم یا نه؟ آیا در روند و مسیری که انقلاب طی می‌کند ما عملمان را درست انجام می‌دهیم یا خیر؟ آیا اصلاً عملی انجام می‌دهیم یا دچار بی‌عملی هستیم؟ یک نیروی انقلابی و مؤمن این دغدغه‌ها را دارد. در دعاها هم به ما یاد داده شده که از خداوند بخواهیم جهت انجام اعمالمان در جهتی باشد که قرار است از ما سؤال پرسیده شود.

اهم سخنان سعید جلیلی  بدین شرح است:

* آیا وظیفه ما فقط گوشزد کردن وظایف دیگران است یا خودمان هم  یک وظیفه داریم؟ ما قبل از اینکه دیگران را مورد سؤال قرار دهیم اول باید خودمان را مورد سؤال قرار دهیم که چه اقداماتی انجام می‌دهیم. بنده به‌خاطر این که مسئولیت‌هایی دارم شاید گاهی اوقات بیش‌تر از شما و برخی جاها کمتر از شما مسئول باشم، هر کدام از ما برای انجام وظایف باید یک کارنامه برای خودمان تعریف کنیم، بعد بگوییم چرا فلان مسئله این‌طوری نمی‌شود.

* اگر همین‌طور بنشینیم و بگوییم فلان نماینده، عضو شورای شهر یا رئیس‌جمهور وظیفه خود را انجام ندادند وظیفه ما پس چه بوده؟ بألاخره این‌ها هم منتخب مردم هستند و رأی آوردند. باید در چارچوب قانون، اخلاق و تقوا زحمت کشید و کار کرد، نباید در این راه دچار بی‌اخلاقی، بی‌تقوایی و بی‌اخلاقی  شویم. این تمایزات یک نیروی انقلابی و مؤمن از بقیه است و نیروی انقلابی باید این موضوعات را بفهمد.

*خداوند به هیچ‌کس بیشتر از وسعش به او تکلیف نداده، همه ما در حد وسعمان باید کار کنیم. ولی سؤال این است آیا ما در حد وسعمان عمل کردیم یا نکردیم؟ آیا وسع ما همین است که یک جمله داغ بگوییم و بعد تمام شود؟ اگر وسع من  ۱۰ واحد کار است، ولی به اندازه دو واحد کار کردم باید جوابگو باشم.

* یک نیروی انقلابی باید نسبت به تحولات جاری کشور منفعل نبوده و فعال باشد، یعنی سایه‌به‌سایه تحولات کشور را با انگیزه درست دنبال کند و اگر روندی خوب بود به آن کمک کرده و آن‌را تقویت کند. ما نمی‌توانیم نسبت به مسائل انقلاب بی‌تفاوت باشیم و بگوییم که بگذار این چهار سال هم بگذرد. اصلاً فرق جریان انقلابی با غیرانقلابی در همین موضوع و حساسیت است.

* نباید بگوییم که همه بد هستند نه، این‌طور نیست. بسیاری هم خوب هستند و باید از آن‌ها تجلیل شود تا مردم بدانند غرض‌ومرضی با کسی نداریم. کسی که کار خوبی انجام می‌دهد کمکش کنیم. اینکه بگوییم فقط ما خوب هستیم و هیچ‌کس خوب نیست اشتباه است. برخی طوری صحبت می‌کنند که انگار در کشور هیچ‌کس خوب نیست، این حرف غلط است. اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید فردی که کار خوب می کند را بزرگ کنیم هم‌چنانی که اگر کسی در حال انجام کار خطاست روند اشتباه او را مورد سوال و مطالبه قرار دهیم، اصل امر به معروف همین است و در اصل هشتم قانون اساسی هم ذکر شده‌است.

*اینکه می‌گوییم کارها در چارچوب قانون باشد این نیست که فقط یک موضوع خاصی را بگوییم اگر یک موضوعی را می‌بینیم که مورد غفلت واقع شده باید به آن توجه کنیم.

*مردم باید حضور نیروهای انقلابی را احساس کنند و بدانند این نیروی انقلابی است که حرف  او را درست و دقیق دنبال می‌کند، این‌طور نیست که او فقط از روی احساسات حرف بزند و خوبی‌ها را هم نبیند بلکه خوبی‌ها و بدی‌ها را با هم می‌بیند و در تمام صحنه‌ها بیان می‌کند. اگر ما ادعا می‌کنیم که انقلاب اسلامی حق است و ما در حال دفاع از حق هستیم، پس حق قابل دفاع است.

*مقام معظم رهبری ناخدای کشتی انقلاب است نه باید از ایشان جلوتر برویم و نه عقب‌تر حرکت کنیم. باید همراه‌شان باشیم. شاخص ما باید همین باشد. بعضی در این راه عقب می‌مانند بعضی‌ هم جلو می‌زنند که هر دو صورت اشتباه است. مقام معظم رهبری زمانی از  اقتصاد مقاومتی گفتند، بعد مسئولان جلسه با عنوان اقتصاد مقاومتی برگزار کردند در حالیکه ایشان گفتند شما بروید عمل کنید.

*مقام معظم رهبری می‌فرمایند کار تمیز فرهنگی و آتش‌به‌اختیار یعنی اینکه منتظر ستادهایی که اخلال دارند نمانید و کار را انجام دهید، ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم باید مسائل را دنبال کنیم و به وظایفمان عمل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.