در نظرسنجی رویترز از ۳۲ اقتصاددان و تحلیلگر، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال ۶۹.۱۳ دلار در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی شد که بیش از ۵ دلار کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته بود.

میانگین قیمت نفت برنت ۷۱.۷۶ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ بوده است.

اشلی پترسن از شرکت "استراتاس ادوایزرز" اظهار کرد: در نیمه اول سال ۲۰۱۹ نگرانیها نسبت به مازاد عرضه بر بازار حاکم خواهد بود.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در اوایل دسامبر با هدف کاهش سطح ذخایر جهانی و تقویت قیمت‌ها، موافقت کردند تولیدشان را مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اما این کاهش تا ژانویه انجام نخواهد گرفت و قیمت‌های نفت از زمان اعلام این تصمیم، بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته است.

کایلین بیرچ، تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست در این باره گفت: بازار تا حد زیادی روی تجدید کاهش تولید از سوی اوپک حساب کرده بود. در نتیجه ما انتظار داریم اگر اوپک یا روسیه از سهمیه تولیدشان تخطی کنند قیمت‌های نفت ریزش پیدا کند. وی در ادامه افزود: ما انتظار داریم کاهش تولید اوپک در آوریل که این گروه به بازبینی سیاست تولید خود خواهد پرداخت، تمدید شود زیرا تولید بالاتر از سوی آمریکا و ضعیف شدن تقاضای جهانی تداوم محدودیت عرضه را ایجاب می‌کند.

قیمت‌های نفت به دلیل تاثیر اختلاف تجاری میان آمریکا و چین و کندی رشد اقتصاد جهانی و دورنمای تقاضای کمتر برای نفت، از اوجش در اوایل اکتبر بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

رویداد دیگری که مانعی برای بالا رفتن قیمت‌های نفت خواهد بود، کندی رشد مصرف است.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تقاضا در سال ۲۰۱۹ اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد در حالی که تقاضا در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز رشد کرد.

در این بین، انتظار می‌رود رشد تولید نفت شیل آمریکا قوی مانده و به میزان عرضه بیافزاید. آمریکا امسال از روسیه و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان سبقت گرفته و تولیدش به رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.

در نظرسنجی رویترز، قیمت نفت سبک آمریکا ۶۱.۰۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی شد در حالی که در نظرسنجی قبلی ۶۷.۴۵ دلار برآورد شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.